Els Mossos sospiten d’una banda organitzada de lladres

La policia espera la denúncia oficial d’Adif per poder quantificar l’import dels danys causats a tota la xarxa ferroviària.

Els Mossos sospiten d’una banda organitzada de lladres

germán gonzález

2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

Des que diumenge es van robar uns 40 metres de coure, segons Adif, a l’estació de Montcada- Bifurcació, els Mossos d’Esquadra estan investigant les causes de l’incident que ha portat el caos a Rodalies. El robatori va provocar una sobretensió del sistema d’electrificació que va causar incendis en diversos punts de la xarxa ferroviària al seu pas per Barcelona. Al ser Montcada-Bifurcació "un nus de comunicació molt important, amb molts senyals i canvis d’agulles", segons Adif, la incidència ha tingut un impacte important en el servei ferroviari.

La policia ha començat amb les inspeccions oculars en diversos punts de Barcelona, com Torre Baró o Glòries, en què es van produir aquests focs per la sobretensió i tenen previst fer-ho a Montcada una vegada la zona sigui segura, ja que també allà es va produir un incendi. Aquestes indagacions els permetran determinar les causes de la incidència i esbrinar si són compatibles amb el robatori de material en una zona sensible de comunicació ferroviària.

A data d’avui, les línies d’investigació estan totalment obertes, malgrat que el Govern ha descartat el sabotatge. La policia treballa amb la hipòtesi del robatori de coure. En aquest context, una de les pistes que segueixen és la d’una banda organitzada de robatori de coure originària d’Europa de l’Est que és molt activa a les comarques del Vallès Oriental i del Vallès Occidental.

Des de fa unes setmanes els agents han notat un important repunt de l’activitat delictiva d’aquest grup de lladres. Presumptament es tractaria d’un grup especialitzat, format per multireincidents habituals en aquest tipus de robatoris, amb coneixements per assaltar espais electrificats en zones ferroviàries per buscar coure. Els agents de la Divisió d’Investigació Criminal intenten aclarir la identitat dels lladres. Encara desconeixen el nombre exacte de persones que van actuar. En podrien haver sigut dos, si bé aquests grups solen estar formats per més individus.

Els investigadors també indaguen si els lladres s’han desprès del coure en llocs com empreses de compravenda de metalls o centres de reciclatge. En aquest sentit, no es descarten inspeccions administratives en aquests locals com les que s’han realitzat en ferralleries en els últims mesos. A més, els Mossos esperen la denúncia que presentaran avui Adif i Renfe al jutjat, tal com va anunciar el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente. Una vegada es tingui la denúncia es podran detallar millor els danys causats a les instal·lacions així com les afectacions a la xarxa ferroviària i això permetrà quantificar-ne el cost.

"Es van jugar la vida"

Tot i que els Mossos treballen amb la hipòtesi principal que es tracta d’un robatori, Puente va deixar oberta la porta a un possible acte de sabotatge. El ministre va assenyalar que el coure robat estava en un punt d’accés molt difícil, amb la qual cosa els autors de l’acte "es van jugar la vida" per retirar un material de valor escàs al mercat negre.

Notícies relacionades

No obstant, fonts de la investigació assenyalen que aquests riscos són habituals en aquest tipus de sostraccions, ja que els lladres en necessiten acumular molta quantitat, per la qual cosa van a instal·lacions en les quals creuen que poden emmagatzemar-se quilos i quilos d’aquest metall.

Entre el gener del 2023 i el febrer del 2024, els Mossos han registrat 163 casos relacionats amb el robatori de coure a diverses instal·lacions tant ferroviàries com d’altres infraestructures.