Robatoris a dues velocitats
Rodalies de Renfe va patir 240 robatoris de coure i sabotatges l’any passat davant els 16 registrats a Ferrocarrils de la Generalitat. Els Mossos han incrementat un 250% les hores de patrullatge en l’àmbit ferroviari durant els dos últims mesos.
Incendi a l’estació de Montcada-Bifurcació, diumenge passat.
El febrer passat, els Mossos d’Esquadra van activar el nivell 2 del Pla Operatiu Específic (POE) Metall a l’àrea metropolitana de Barcelona i a la província de Tarragona per combatre el robatori de coure a la xarxa ferroviària de Catalunya. D’aquesta manera es va reforçar el patrullatge policial, les tasques d’inspecció administratives de punts de reciclatge i es van incorporar drons a la vigilància.
Els agents han prioritzat aquest dispositiu policial a Rodalies davant les nombroses incidències en el servei causades pel robatori de coure, que contrasten amb les patides per Ferrocarrils de la Generalitat. Segons dades del POE Metall, en els primers 10 mesos del 2023 es van registrar 240 incidents a Rodalies entre robatoris de coure i sabotatges, mentre que en el mateix període de temps a Ferrocarrils hi va haver 16 incidents, dels quals només cinc van tenir efecte en el servei.
D’aquests 16 incidents, 13 van ser robatoris de cable i la resta van ser actes vandàlics. ¿A què es deu aquesta diferència? Fonts de la investigació consultades per EL PERIÓDICO assenyalen que FGC ha reforçat la seguretat de les instal·lacions en els últims anys. Per exemple, fa uns mesos es va iniciar la instal·lació de tancaments laterals en uns 50 punts de les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès per prevenir accions vandàliques i reforçar la seguretat del trànsit ferroviari. Té un cost de 728.000 euros.
Més quilòmetres
Altres fonts matisen que tot i que "el 96% dels robatoris és a la xarxa d’Adif, davant un 4% a FGC", s’ha de tenir en compte que "Adif té quatre vegades més quilòmetres de vies que Ferrocarrils i un 25% més de robatoris". Respecte a Rodalies, el POE Metall revela que de gener del 2023 a febrer del 2024 els Mossos d’Esquadra han registrat 290 incidents amb 121 incidències en la circulació de trens. La policia assenyala que d’aquests 290 incidents, 163 van ser robatoris de cable i 127, actes vandàlics o sabotatges com llançar pedres o posar obstacles a les vies.
Per combatre aquestes incidències, els Mossos han reforçat el pla Metall en els últims dos mesos. Així si el març del 2023 es van invertir 2.110 hores de patrullatge policial, el març d’aquest any la xifra d’hores va ser de 7.411, un 251% més. Entre abril del 2022 i abril del 2023 es van produir 230 detencions relacionades amb el robatori de coure i vandalisme a Rodalies, mentre que d’abril del 2023 a abril del 2024 van ser 240 arrestats, un increment del 9%.
Amb aquestes xifres, el director dels Mossos d’Esquadra, Pere Ferrer, deixa clar que els Mossos "no es desentenen de res ni miren cap a un altre costat" per evitar els incidents a Rodalies. En declaracions a TV3, Ferrer va tornar a assenyalar Adif, apuntant que la infraestructura és seva i la responsabilitat, també. I va oferir una altra dada: mentre que Ferrocarrils concentra 29 incidents per cada 1.000 quilòmetres de via, Adif suma 184 incidents. Per això, va instar a preguntar Adif sobre els seus plans d’inversió en la xarxa ferroviària per millorar la seguretat i evitar els robatoris, com ha fet FGC.
Zona sense vigilància
Sobre l’incident a Montcada del cap de setmana passat que ha provocat un caos a Rodalies, Ferrer va remarcar que no es descarta cap hipòtesi en la investigació, ni el sabotatge ni el robatori. Malgrat que encara no hi havia denúncia, els Mossos van fer tres inspeccions en túnels de Barcelona afectats i també van revisar la seguretat de la zona de Montcada. En aquest sentit, Ferrer va remarcar que en un lloc on hi havia "cable d’altíssima rellevància", no hi havia cap càmera de vigilància.
En la seva compareixença al Senat, el senador Josep Lluís Cleries (Junts) va retreure ahir al ministre de Transports, Óscar Puente, que a Catalunya es produeixen el 52% dels actes vandàlics contra la infraestructura ferroviària de tota la xarxa espanyola. Per la seva banda, el Sindicat Espanyol de Maquinistes va remarcar que un 42% del robatori de coure de tot Espanya en infraestructura ferroviària passa a Catalunya. Respecte a això, fonts de la investigació addueixen que a Catalunya es concentren moltes obres de comunicacions ferroviàries que són pols d’atracció per a les bandes de lladres de coure.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Atemptat en una zona comercial Tràgic atropellament múltiple en un mercat ambulant nadalenc d’Alemanya
- BADALONA Condemnats dos menors per la violació grupal d’una nena d’11 anys al Màgic
- Tempesta judicial a Madrid Un jutjat cita Sánchez per dir al nòvio d’Ayuso "delinqüent confés"
- Crònica rosa El tsunami del cine català
- Empresa El CEO de Mango, Toni Ruiz, assumeix la presidència de forma temporal
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Inici de les festes Fins que siguem vells
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Buscat a tot Espanya ¿Per què el 06174 és un dels dècims més comprats per Nadal?
- Estudi d’amenaces per a Espanya El CNI adverteix d’una multiplicació dels cibercriminals