Manifest per als pròxims eurodiputats

Alerta per la segregació social en escoles europees

Una vintena d’entitats educatives de la UE afirmen que la separació dels alumnes pels seus diferents orígens amenaça la democràcia. 

Alerta per la segregació social en escoles europees
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Més d’una vintena d’entitats europees han firmat un manifest per alertar que la segregació escolar «amenaça la democràcia», amb l’objectiu de situar la qüestió a l’agenda política europea, en plena campanya electoral. Un total de 24 organitzacions vinculades amb el món de l’educació s’han coordinat per advertir dels riscos que suposa per a la cohesió social i per reclamar als futurs eurodiputats que surtin en els comicis del 9 de juny que implementin mesures per revertir la segregació escolar.

«Els nens i nenes de diferents orígens socioeconòmics creixen separats els uns dels altres a tota la Unió Europea perquè van a escoles segregades i això és el combustible més gran per a la fractura social i l’extremisme», remarquen en el manifest fet públic ahir i firmat per 10 entitats catalanes.

Concretament, des de Catalunya donen suport a aquesta mobilització europea l’aFFaC (entitat de la qual formen part més de 2.400 afes –associacions de famílies d’alumnes– d’escoles i instituts públics catalans), el Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació, CCOO-Educació, Escoltes Catalans, ECASS, la FAVB, la Fundació Bofill, Empieza por Educar, la Fundació Secretariat Gitano i PINCat.

A més de les esmentades entitats catalanes, el manifest compta amb la firma d’associacions vinculades amb l’educació, la infància i la igualtat d’oportunitats d’Àustria, Bèlgica, Dinamarca, Espanya, França, Itàlia, els Països Baixos i el País Basc.

«Punt d’inflexió»

En el manifest remarquen que la UE es troba «en un punt d’inflexió» a causa dels «canvis demogràfics i la diversitat social» i alerten que o «s’abracen realment els valors democràtics i es promou el respecte als drets humans» o «es retrocedeix en idees discriminatòries davant aquestes transformacions».

Les associacions demanen als eurodiputats que prioritzin les mesures antisegregació com a part de les polítiques per a l’èxit escolar en el marc de l’agenda de l’Espai Europeu d’Educació. També volen que s’avanci en el diagnòstic i monitoratge amb indicadors comuns, s’aprofitin els fons europeus per garantir recursos, es promogui la conscienciació i es compti amb marcs normatius que permetin mesures efectives i sostenibles.

Notícies relacionades

En paral·lel, a Catalunya, la firma del manifest europeu es tradueix també en la tercera edició de la campanya ¿Votes aquí? Matricula els teus fills i filles aquí. Aquest cop, fins a 58 centres segregats que el 9 de juny actuaran com a col·legi electoral han penjat cartells per interpel·lar els veïns que votaran allà que també el tinguin present per matricular-hi els seus fills.

La Fundació Bofill va fer al febrer balanç dels cinc anys del Pacte Contra la Segregació Escolar a Catalunya, impulsat per la Sindicatura de Greuges amb la firma del Parlament, els ajuntaments i les entitats educatives. Balanç que començava valorant l’innegable pas endavant que ha suposat la seva posada en funcionament (el 68% dels centres catalans reflecteixen la composició del seu entorn, 9 punts més que el curs 2019-2020), però que distava bastant del triomfalisme mostrat per la consellera d’Educació, Anna Simó, quan després dels pèssims resultats de PISA va parlar de la segregació escolar en passat i va arribar a assegurar que en tres o quatre anys seria història. Catalunya continua tenint 410 escoles segregades, la mateixa xifra que fa vuit anys. És a dir, un 17% dels centres.