Catalunya impulsa l’estudi de les teràpies cel·lulars
Els investigadors podran utilitzar el material del banc de medul·la òssia de la Fundació Carreras per buscar la cura de malalties.

El Registre de Donants de Medul·la Òssia (Redmo) de la Fundació Josep Carreras podrà cedir aquest material per al desenvolupament de teràpies cel·lulars o avançades, sempre sota el consentiment del donant. És una de les novetats en la donació a Catalunya. Les teràpies cel·lulars, relacionades amb la medicina regenerativa i la immunoteràpia, estan basades en el trasplantament de cèl·lules terapèutiques per tractar malalties que no es poden curar amb fàrmacs. Les cèl·lules terapèutiques són les que regeneren un òrgan o teixit fet malbé i ataquen el càncer.
El Ministeri de Sanitat i l’Organització Nacional de Trasplantaments (ONT) van crear, mesos enrere, un grup per avaluar la innovació en cèl·lules i teixits. Redmo en forma part i avalua el possible ús de les cèl·lules i teixits donats per al desenvolupament de medicaments de teràpies avançades. "La majoria d’aquests usos, de moment, es troben en assajos clínics. No se’n fa un ús comercial. El Redmo ha de protegir el donant", explica Sergi Querol, director d’aquest registre. Aquest organisme, el Redmo, és el que potencialment pot cedir les donacions de medul·la òssia, útil per al desenvolupament d’aquestes teràpies.
Querol precisa que en tot cas es parla de teràpies avançades en què el donant no té relació amb el pacient. Hi ha teràpies cel·lulars, com les CAR-T, en les quals el pacient és el seu propi donant: la sang del malalt es modifica genèticament i se li torna a infondre per atacar càncers hematològics com la leucèmia. "Aquí [en el cas del Registre de la Josep Carreras] el donant donaria altruistament la medul·la òssia per desenvolupar teràpies avançades".
En l’actualitat, el consentiment que firma el donant de Redmo és per a un trasplantament de medul·la òssia. No és per al desenvolupament de teràpies. Per això, Redmo haurà de contactar de nou amb els donants i demanar-los un "reconsentiment" per utilitzar la sang per investigar teràpies avançades. "L’investigador que vulgui plantejar el desenvolupament d’una teràpia avançada basada en donants [de medul·la òssia] és el que haurà de presentar el seu projecte a la comissió del Ministeri de Sanitat", explica Querol.
El nou reglament europeu Soho de cèl·lules i teixits estableix que aquestes són donacions derivades del cos humà i que estan destinades a aplicacions clíniques. Les aplicacions clíniques de les cèl·lules són diverses. D’una banda, el trasplantament de medul·la òssia basat en la donació de cèl·lules mare a la sang o limfòcits serveix per tractar les leucèmies i altres malalties de la sang.
Notícies relacionadesAl laboratori
D’altra banda, les teràpies cel·lulars avançades suposen la transformació al laboratori de les cèl·lules donades per l’activació, expansió o teràpia gènica. S’empren en el càncer, les infeccions i l’autoimmunitat. A més, les cèl·lules mare s’utilitzen per fer enginyeria de teixits i reparar òrgans danyats. La millora de la ciència i la tecnologia dona noves oportunitats a malalts sense cura, i farà necessari que el registre de donants pugui oferir donacions per tractar moltes més malalties.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- Religió Mor Francesc, el papa que va arribar de «la fi del món» i que ha volgut portar l’Església al segle XXI
- A les portes de la catedral de Barcelona Devots del papa Francesc després de la seva mort: "No crec en Déu, però hi ha un abans i un després del seu papat"
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Una de cada 350 El Sant Jordi 2025 vendrà encara 25.000 roses catalanes: l’últim productor del Maresme es resisteix a abandonar
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí