CONTEXT

Sostre de ciment armat

La dones encara troben traves per accedir a l’alta direcció d’empreses

Sostre de ciment armat
2
Es llegeix en minuts
Carme Poveda
Carme Poveda

Directora d’Anàlisi Econòmica de la Cambra de Comerç de Barcelona. Membre del comitè editorial d'EL PERIÓDICO

ver +

Las dones són l’ànima del comerç. Només fa falta passejar-se pel comerç de proximitat, pels mercats municipals o per les grans superfícies per veure que les dones són la majoria de les persones que ens atenen. Però malgrat que la base del comerç està sostinguda per les dones, la piràmide de la pèrdua del talent femení també es reprodueix en el sector comercial. Les dones representen el 65% de les assalariades al sector, però el percentatge baixa el 50% entre les autònomes. L’autoocupació és una sortida laboral que prenen moltes dones davant la impossibilitat de progressar econòmicament com a empleada per compte aliena. Gestionar el teu propi negoci és arriscat, però dona autonomia, satisfacció, confiança i empoderament, que és el que moltes dones busquen, en la maduresa adulta. No obstant, les dones s’enfronten a més obstacles que els homes perquè tindran més dificultats per finançar els seus negocis i per compatibilitzar els horaris comercials amb la vida familiar.

El segon esglaó de la piràmide

Notícies relacionades

on es perd més talent femení és en els càrrecs directius de les empreses. La rellevància de la dona en el sector retail està augmentant en els càrrecs directius, però encara estem lluny de la paritat. En les principals 15 companyies del sector, només 50 dels 200 càrrecs que conformen els comitès de direcció i consells d’administració estan ocupats per dones. Les empreses necessiten conèixer les necessitats del seu client per oferir-li productes i experiències personalitzades. Les dones no només realitzen la majoria de les decisions de compra, sinó que a més tenen cada vegada més poder adquisitiu, disposen de més informació i són més exigents en l’experiència de compra. Les companyies, conscients d’aquesta nova realitat, estan incorporant més dones en els seus equips directius. Però en l’alta direcció encara es troben un sostre de ciment armat que els impedeix arribar a posicions de gerència, presidència o consells d’administració de les grans empreses.

El futur de les dones en el món del retail s’augura optimista. A mesura que la indústria continuï avançant cap a l’experiència, la qualitat i la personalització, podem esperar que les dones vagin assumint un rol més gran i liderin els reptes d’innovació i sostenibilitat que té el sector. Però encara queda molt per fer per superar els estereotips que les dones només poden ser darrere del taulell, en llocs tècnics i en determinats sectors (alimentació, roba, perfumeria i estètica). Les empreses, conscients d’aquesta transformació, haurien de prendre mesures per impulsar el talent femení cap a llocs de més responsabilitat en la definició de l’estratègia de la companyia. Atraure i retenir el talent femení es convertirà en un dels factors diferencials de competitivitat més importants en les companyies del futur.