Graus

Els estudiants de comunicació aprenen simulant situacions reals

Els graus en Comunicació Audiovisual, Periodisme, i Publicitat i Relacions Públiques de la UVic-UCC formen professionals preparats per als reptes de futur i compromesos amb la pràctica ètica

Estudiantes de Grado en UVic-UCC

Estudiantes de Grado en UVic-UCC / UVic-UCC

4
Es llegeix en minuts

La revolució digital ha transformat profundament tots els aspectes de la vida moderna. Així la intel·ligència artificial, els nous formats audiovisuals, els entorns multimèdia i les xarxes socials, per exemple, han esdevingut grans oportunitats, també en el camp de la comunicació. Darrere, però, s’hi amaguen certs riscos i determinats conflictes. I és per això que, més que mai, és important formar professionals de la comunicació que dominin el seu àmbit d’expertesa, però que alhora estiguin compromesos amb la veracitat, la responsabilitat social i la pràctica ètica. 

Tenint-ho molt present, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) imparteix a la seva Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) el grau en Comunicació Audiovisual, el grau en Periodisme i el grau en Publicitat i Relacions Públiques, que s’adapten als nous temps, però sense perdre de vista els valors ètics de la pràctica comunicativa. En paraules del degà de la FEC, Josep Burgaya, “els valors són claus a l’hora d’exercir un ofici amb un material tan sensible i poderós com és la informació, i és primordial saber discernir entre el que és cert i el que és fals, i el que és correcte o lícit i el que no ho és”

Tres titulacions diverses i amb bona ocupabilitat 

En el grau en Comunicació Audiovisual els estudiants adquireixen un domini multidisciplinari, que va des dels mitjans tradicionals —el cinema, la ràdio i la televisió— fins a les noves formes interactives de comunicació en línia. D’altra banda, en el cas de Periodisme, la UVic-UCC forma professionals multidisciplinaris especialistes en processos d’informació, mitjans i nous llenguatges de la comunicació periodística, que van des de la notícia tradicional a l’adaptació de la informació per als dispositius mòbils. Finalment, el pla d’estudis del grau en Publicitat i Relacions Públiques reflecteix la revolució del sector i s’ha actualitzat amb metodologies, conceptes i continguts per facilitar la inserció laboral dels graduats. 

La gran diversitat d’especialitzacions i de sortides laborals és una fortalesa dels estudis de comunicació de la UVic-UCC, que registren xifres altes d’ocupabilitat abans que es compleixin sis mesos de la finalització dels estudis. En el cas de Comunicació Audiovisual, la inserció laboral és del 86 %, mentre que en Periodisme se situa en el 80 %, i en Publicitat i Relacions Públiques, en el 89 %, segons es desprèn de la vuitena edició de l’estudi d’inserció laboral del 2023 de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya). 

Lisa, una websèrie i un entorn d’aprenentatge

Lisa, la websèrie de la UVic-UCC, esdevé també un entorn d’aprenentatge per als estudiants de Comunicació Audiovisual, que participen en diverses tasques de la creació de Lisa, incloent-hi el rodatge, el guió, la producció, la il·luminació, el disseny gràfic i la gestió de xarxes socials. Això és possible gràcies a un programa de mentoratge de la UVic-UCC, que permet als estudiants involucrar-se en produccions audiovisuals com aquesta. “Aquest projecte d’aprenentatge experiencial ha permès als estudiants poder participar i implicar-se en un rodatge dins un entorn professional”, explica Jan Frigola, coordinador del grau en Comunicació Audiovisual.

Simular situacions reals per aprendre

Notícies relacionades

Com en altres àmbits de la Universitat, el de comunicació també fa una aposta clara per introduir aspectes de la simulació en les assignatures dels seus graus en Comunicació Audiovisual, en Periodisme, i en Publicitat i Relacions Públiques. Així, la sala de redacció, l’estudi de ràdio, l’aula de cinema i els platós de TV i de fotografia són espais que permeten als estudiants aprendre a partir de fingir que es troben en un context real. Es tracta d’instal·lacions modernes, amb equipaments tecnològics capdavanters. Fent un pas més enllà, UVic Ràdio i el magazín digital Insights esdevenen projectes formatius i professionals alhora. Per Burgaya, “la simulació de situacions, aprofitant aplicatius adequats i recursos tecnològics, és el que proporciona a l’estudiant la possibilitat d’experimentar en situacions reals i alhora desenvolupar la seva capacitat de raonament i de presa de decisions”.

La revolució tecnològica de l’àmbit de la comunicació i l’empresa es fa especialment evident en els Connectivity Days, unes jornades de la UVic-UCC pensades per acostar als estudiants, però també a les empreses i a la ciutadania en general, les tecnologies més punteres i disruptives del món de l’empresa i la comunicació. 

CFGS en Realització de Projectes d’Audiovisuals i Espectacles

Estretament connectat amb el grau en Comunicació Audiovisual, a partir del curs vinent el Campus Professional de la UVic-UCC oferirà el cicle formatiu de grau superior (CFGS) en Realització de Projectes d’Audiovisuals i Espectacles. La metodologia 2 + 3 (2 anys de CFGS i 3 de grau universitari) que s’hi aplica permet als estudiants que volen continuar la seva formació obtenir el títol de CFGS i el de grau en cinc anys. 

Aquesta titulació es desenvoluparà als espais de la Universitat, de manera integrada amb els graus, amb els quals compartiran instal·lacions, com els platós de televisió i de fotografia, i l’estudi de ràdio, i fins i tot desenvoluparan projectes conjunts. Tal com explica Montserrat Fontarnau, directora del Campus Professional, “per als estudiants resulta molt enriquidor tenir accés a les tecnologies i als materials amb els quals treballaran un cop accedeixin al món laboral”.