Catalunya i Euskadi, a la cua d’Espanya en competència creativa

Madrid i Castella i Lleó són les comunitats on l’alumnat de 4t d’ESO és més brillant a l’hora de generar, avaluar i millorar idees.

Catalunya i Euskadi, a la cua d’Espanya en competència creativa

Gemma Altell

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

A més d’avaluar la comprensió lectora i els coneixements en matemàtiques i ciències de l’alumnat de 15 anys de tot el món, l’últim informe PISA va analitzar la competència creativa. És a dir, fins a quin punt els estudiants de 4t d’ESO "poden generar idees diverses i creatives". Espanya obté 32,8 punts, una nota gairebé idèntica a la mitjana de l’OCDE (32,7) i per sobre de països com Alemanya (32,5) i França (32,4). No obstant, 12 estats –des de Corea fins a Finlàndia i Portugal– superen Espanya. Catalunya, com ja va passar en l’avaluació de matemàtiques, se situa a la cua de l’Estat. A més, és el territori amb més diferències entre l’alumnat natiu i migrant.

Considerada com una competència innovadora, el pensament creatiu "mesura la capacitat dels estudiants per respondre a les demandes d’un món en constant canvi, on la innovació i la creativitat són elements clau per a l’adaptació", segons el criteri de l’OCDE, organització econòmica i no educativa que organitza PISA (Programa per a l’Avaluació Internacional dels Estudiants). El pensament creatiu és, doncs, la capacitat per participar productivament en la generació, l’avaluació i la millora d’idees.

Efectes de la pandèmia

L’última edició de l’informe PISA es va fer el març del 2022, després que tots els centres escolars patissin tancaments el 2020 i semipresencialitat el 2021 per la pandèmia. Espanya va ser dels països que més temps els va mantenir oberts. L’estudi, els resultats del qual es van publicar el desembre passat, va revelar que Catalunya era la segona comunitat (la primera era la ciutat de Melilla) que més puntuació va perdre en la competència matemàtica: 21 punts menys entre el 2018 i el 2022. En competència creativa –les dades del qual han sigut publicades aquest dimarts per l’OCDE– les coses tampoc conviden a l’entusiasme.

Amb 32,2 punts, Catalunya no només està per sota de la mitjana espanyola (32,8) sinó també per sota de la mitjana de l’OCDE (32,7). Només cinc autonomies –a més de Ceuta i Melilla, les dades de les quals són desoladores– treuen pitjor nota que Catalunya en competència creativa: les Balears, les Canàries, Euskadi, Andalusia i Castella-la Manxa. Per contra, Madrid i Castella i Lleó són els primers de la llista, amb 34,8 i 34,6 punts respectivament. Per darrere de les dues autonomies se situen Galícia, Astúries, Cantàbria i Navarra, Aragó, Múrcia.

Corea i el Canadà, els millors

A escala internacional, el país que surt més ben parat en creativitat és Corea (38,1 punts), seguit de prop pel Canadà, Austràlia i Nova Zelanda. Països nòrdics, com Finlàndia i Dinamarca, també estan en les primeres posicions de la llista, juntament amb Estònia i Letònia. Bèlgica, Polònia, Portugal i Lituània també avancen Espanya.

Per contra, al furgó de cua internacional se situen Bulgària (el país més mal valorat, amb 20,7 punts), Xipre, Colòmbia, Romania, Grècia, Costa Rica i Mèxic.

Els resultats de PISA deixen clar que hi ha una "alta correlació" entre pensament creatiu i àmbits acadèmics estrictes, com matemàtiques i lectura. No obstant, un estudiant pot destacar en una competència sense fer-ho en l’altra. A Espanya, per exemple, només un 15% dels alumnes amb alt rendiment en pensament creatiu també són els millors en matemàtiques, un percentatge similar al que passa amb lectura (14%).

PISA té 6 nivells. Els dos primers (1 i 2) són per a alumnat insuficient. Les posicions 3 i 4 responen a la mitjana mentre que els nivells 5 i 6 són per als anomenats alumnes excel·lents. El 20% dels estudiants espanyols examinats en competència creativa estan en els nivells 1 i 2. És a dir, estan en la insuficiència. A l’altre extrem, el de l’alt rendiment, se situen el 25% (la mitjana de l’OCDE és del 27%).

Notícies relacionades

Només en 20 dels 64 països participants, més del 25% dels alumnes poden considerar-se d’alt rendiment. L’Estat amb més estudiants excel·lents en la competència creativa és Corea, seguit del Canadà, Austràlia, Nova Zelanda i Finlàndia.

Al mapa espanyol, tornen a ser Madrid i Castella i Lleó les comunitats amb més percentatge d’alumnat excel·lent en competència creativa (31%), seguides de Galícia (30%). Els territoris més mal parats són, una vegada més, Melilla (11%) i Ceuta (10%). Mentrestant, Catalunya té un 25% d’estudiants en els nivells de l’excel·lència i un 22% en els de la insuficiència.