Al màxim de les seves capacitats

L’escola Edumar de Castelldefels obté aquest reconeixement pels seus mètodes innovadors i el seu projecte de personalització de l’aprenentatge. El centre, nascut com a cooperativa fa 49 anys, vol fomentar l’autonomia dels estudiants i que cada un pugui escollir el seu propi itinerari.

Al màxim de les seves capacitats
2
Es llegeix en minuts
Marina Tovar

L’escola pública Edumar de Castelldefels ha rebut el premi Ensenyament 2024 en la categoria d’educació primària, secundària i batxillerat. Aquesta escola, situada a Castelldefels, destaca pel seu projecte de personalització de l’aprenentatge. "La nostra missió és donar a tots els estudiants les oportunitats perquè desenvolupin al màxim les seves capacitats", explica Adrià Ibáñez, cap d’estudis del centre.

"Ens fa molta il·lusió rebre aquest premi", expressa Tana Tarapiella, directora de l’escola. "És un reconeixement a tota la comunitat educativa. Als mestres, per la seva implicació; als estudiants, per les ganes que tenen d’aprendre, i a les famílies que ens acompanyen en aquest procés". Agraeixen també l’import econòmic del premi. "Moltes vegades ens falten recursos econòmics per arribar a tot el que volem, com renovar les biblioteques o fer més formacions, i aquest premi ens dona ales per fer-ho".

L’aprenentatge personalitzat

Des dels cursos d’educació infantil fins a sisè de primària, es vol fomentar l’autonomia dels estudiants, i fer que cada un esculli el seu propi itinerari formatiu. "A cada aula s’organitzen diferents propostes, algunes de matemàtiques, altres de lectura, escriptura... i els alumnes escullen quines volen fer", explica Tarapiella. "Els professors s’asseguren que, al llarg de les setmanes, els nens passin per totes les propostes".

La personalització de l’aprenentatge ve acompanyada d’una avaluació que s’adapta a les necessitats i l’evolució de cada estudiant. "Mestres i alumnes discuteixen sobre el progrés que han tingut i arriben a un acord", assenyala la directora. "A més, al principi de cada curs, cada nen estableix tres objectius que vol assolir: un d’aprenentatge, un de social i un altre de personal", afegeix Ibáñez. El mètode funciona, i així ho avalen també els resultats del centre en les competències bàsiques i en el pas dels nens a l’educació secundària. "Surten de l’escola molt preparats".

"L’escola sempre ha treballat de manera diferent", manifesta Tarapiella. "Va néixer fa 49 anys com una cooperativa de famílies que volien que els seus fills anessin a una escola catalana i inclusiva". Al no trobar el que buscaven, van crear un petit centre a prop de la platja de Castelldefels. Amb els anys, el centre es va traslladar i va passar a ser una escola pública. "Nosaltres sempre diem que hem tingut la sort de caminar sobre els passos de gegant dels equips directius anteriors".

Notícies relacionades

La filosofia del centre sempre ha sigut treballar amb projectes i innovar constantment per aprendre noves maneres d’ensenyar. "Tenim un claustre de mestres molt implicat, tot un luxe, que creuen molt en el que fan i que sempre busquen la manera de millorar l’aprenentatge dels nostres nens i nenes".

La missió del centre, educar alumnes crítics. "Volem que quan surtin del centre, siguin persones crítiques i visquin la inclusió amb normalitat", afegeix la directora.