La difícil atracció del talent docent
Sindicats i associacions de professors insisteixen en la necessitat de fer més atractives les condicions laborals de la docència per despertar vocacions.
Tot i que la majoria són de la Generalitat, alguns dels nous hubs de formació professional de Barcelona són titularitat de l’ajuntament (i les seves plantilles, els seus treballadors), de manera que el 14 de maig passat, l’Associació Xarxa de professorat tècnic de formació professional es va reunir amb el regidor d’Educació, Lluís Rabell, per reivindicar l’equiparació salarial de tot el professorat d’FP i sol·licitar-li que tots els tècnics d’FP que no van poder passar al cos de secundària per no tenir la titulació universitària passessin a equiparar-se salarialment (tant interins com funcionaris), amb un complement salarial de 175 euros.
Malgrat que la resposta donada per l’ajuntament a l’entitat va ser positiva –se’ls va comunicar per escrit el pagament del complement a partir del juliol–, el consistori no ha volgut confirmar a aquest diari l’aplicació immediata d’aquesta mesura als seus centres reivindicada pel conjunt de sindicats, cosa que no augura res de bo.
Demanda històrica
La diferència salarial, d’una banda, i les condicions del conjunt del professorat tècnic, de l’altra, són dues de les qüestions que allunyen professionals en actiu de l’opció de passar-se a la docència, sobretot en sectors com la mecànica, molt més ben pagats en un taller que en un institut.
"Des de fa anys, la UGT està demanant l’equiparació salarial de professorat tècnic d’FP i la creació d’un cos únic, perquè entenem, més enllà de les atribucions que pugui tenir un títol, que a igualtat de tasques i funcions s’ha de percebre el mateix sou", apunta Jesús Martín, responsable d’FP del sindicat, que insisteix a posar sobre la taula la falta de vocacions.
Notícies relacionades"Les bosses de docents estan buides en moltes especialitats, ningú deixaria el seu negoci [perruqueria, taller o restaurants] per fer una substitució de tres setmanes, sense tenir garantia de continuïtat ni un sou atractiu", prossegueix Martín.
A la mateixa línia del sou atractiu apunta Alberto Vila, director de l’Institut Tecnològic de Barcelona (ITB), a Nou Barris, amb una plantilla de 70 professors informàtics i centre guardonat amb el premi Ensenyament 2024 en la categoria d’FP que atorga la Fundació Cercle d’Economia. De fet, les seves aules estan pleníssimes per aquesta dificultat de trobar docents. Els costa desdoblar els grups i prefereixen tenir les aules més plenes i donar oportunitat a més alumnes. En el seu cas és molt evident. El sector privat de la informàtica ofereix uns sous amb què el sector de la docència no pot competir.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim