L’ajuntament proposa relaxar el 30% obligat per a habitatge social

La proposta preveu que els promotors puguin aixecar aquest percentatge en barris adjacents al de la promoció afectada

L’ajuntament proposa relaxar el 30% obligat per a habitatge social
3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Jaume Collboni va anunciar ahir el plantejament que proposa l’Ajuntament de Barcelona per reformar la mesura que obliga els promotors a dedicar un 30% d’habitatge protegit en grans promocions o rehabilitacions, aprovada el 2018, amb Ada Colau com a alcaldessa.

Si s’aconsegueix el suport necessari per part de l’oposició, perquè la reforma ha de ser aprovada pel ple, la proposta de canvi, feta a partir de l’informe de l’experta en habitatge Carme Trilla, és que els promotors puguin fer el 30% d’habitatge que els toqui en barris adjacents al de la promoció afectada, cosa que ara està prohibida. Si el valor de mercat és inferior al barri on es facin els pisos, el privat hauria de compensar la diferència amb més sostre d’habitatge protegit.

Promotora social

La proposta inclou la possibilitat que una promotora social s’encarregui de construir els habitatges que equivalguin al 30% al qual estigui obligat el privat. A més, ho podran fer en edificis diferents del que construeixin però que siguin al mateix barri, cosa ja està permesa però requereix una tramitació de planejament urbanístic, i això suposa gairebé un any, que el govern del PSC proposa eliminar, de manera que es rebaixaria el procés a "dies o setmanes", segons va relatar la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet.

L’alcalde Collboni va formular l’anunci juntament amb Bonet i el tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, amb els quals també va informar que es proposa eliminar el 2028 els 10.000 pisos turístics que hi ha a Barcelona emparant-se amb la regulació encunyada per la Generalitat, i inclou els dos aspectes en el que ha anomenat Pla Viure.

Un altre punt rellevant és el canvi en rehabilitació, un sector en el qual el consistori va detectar també una aturada en resposta al 30%. L’Executiu local advoca perquè la mesura sigui només d’aplicació per a grans rehabilitacions que reformin tot un immoble conservant només la façana. En reformes que no arribin a aquest nivell, per tant, no hi haurà obligació de dedicar pisos a habitatge protegit.

L’alcalde va remarcar que la iniciativa nascuda el 2018 no ha funcionat, i ho va explicar amb xifres. Quan es va encunyar la norma, que imposa un 30% d’habitatge protegit en els casos de grans promocions i rehabilitacions, en concret de més de 600 metres quadrats, la previsió era que el consistori aconseguís 334pisos cada any, el terç dels 1.100 que es feien a la ciutat. Però, segons Collboni, la mesura només ha servit per aturar el sector privat: "Ara de 1.100 pisos anuals hem baixat a 60", va afirmar. "Quan una política pública no aconsegueix el seu objectiu cal canviar-la per aconseguir-lo", va voler remarcar.

Segons l’ajuntament, en aquests cinc anys, el 30% només ha donat 93 habitatges al parc públic, dels quals vuit ja estan construïts i els altres estan en procés, quan se n’havien d’haver aconseguit més de 1.500. El 30% va ser aprovat en el ple del setembre del 2018, amb l’únic vot contrari del PP i l’abstenció de Ciutadans. ERC, el PSC, el PDECat (així es deia l’actual grup de Junts) i la CUP hi van votar a favor.

Notícies relacionades

Al·legacions de Junts

Per Barcelona en Comú, Janet Sanz va comentar la proposta de modificació del 30% com un moviment de Collboni a favor dels sectors econòmics: "Aquest alcalde sempre balla al ritme que li marquen els lobbies als quals no els agrada el 30%". A Junts, per la seva banda, grup que serà segurament decisiu perquè la reforma de la mesura prosperi, Damià Calvet va denunciar que Collboni "actua com si tingués majoria absoluta i s’oblida que va arribar a l’alcaldia gràcies als Comuns d’Ada Colau, autors, amb el PSC, de les nefastes polítiques d’habitatge que tenim a Barcelona". Junts defensa modificar el 30% i "segurament" presentarà al·legacions en el sentit de modificar l’espai mínim que obligui a aplicar la mesura, per flexibilitzar on es concreta aquesta reserva d’habitatge protegit i per oferir la possibilitat que un promotor aporti diners com a compensació en lloc d’habitatges.