INFORME PISA
Espanya, 12 punts per sota de la mitjana en competència financera
Se situa en la posició 12 de 20 països amb una puntuació de 486, mentre que en el conjunt de l’OCDE és de 498. Només un 25% dels alumnes (15 anys) presenten un nivell alt de coneixements.
La presidenta del BCE, Christine Lagarde. /
Si fa uns dies transcendia l’informe PISA 2022 sobre la competència creativa de l’alumnat de 15 anys, ahir es van conèixer els resultats de PISA sobre competència financera, en els quals Espanya ha quedat 12 punts per sota de la mitjana de l’OCDE: 486 punts davant una mitjana de 498. En aquest test han participat 20 països i Espanya ocupa el lloc 12è del rànquing, per sota de Bèlgica, que lidera la taula amb 527 punts, Dinamarca (521), el Canadà (519), Àustria (506), els Estats Units (505), Portugal (494) o Noruega (489). En pitjor situació estan Itàlia (484), els Emirats Àrabs (441), Bulgària (426), el Perú (421) i el Brasil (416).
Els resultats d’Espanya són una mica pitjors que en l’anterior cicle de PISA, del 2018. Llavors, la competència financera dels alumnes espanyols es va situar en 492. Abans, el 2015, va ser de 465 punts i el 2012, de 484 punts.
Per determinar la competència financera s’han definit cinc nivells de rendiment, que, d’inferior a superior, van d’1 a 5. Es considera que l’alumnat dels nivells <1 i 1 presenta un nivell baix, davant l’alumnat dels nivells 4 i 5, que tindria un rendiment alt. Només un 25% d’estudiants espanyols presentaven un nivell alt de coneixements (sumant els nivells 4 i 5), davant un 58% que era en el nivell mitjà i un 17% que tenia uns coneixements baixos.
En la mitjana OCDE, l’11% dels estudiants arriba al nivell 5 de rendiment en educació financera. A Espanya, només un 5% dels estudiants es troba en aquest nivell, 6 punts percentuals per sota. Els Països Baixos (19%) i Bèlgica (16%) són els països que tenen més percentatge d’alumnat d’alt rendiment.
De "sou" a "depreciació"
Al voltant de 98.000 estudiants van integrar la mostra relativa als coneixements financers a PISA 2022, cosa que representa al voltant de 9,5 milions d’alumnes de 15 anys escolaritzats als 20 països participants. A Espanya, es va avaluar 3.789 alumnes nascuts el 2006 de 206 centres educatius, xifra que representa 457.980 estudiants de 15 anys.
Van haver de realitzar una prova en la qual es barrejaven preguntes d’opció múltiple i preguntes de resposta oberta, a més d’un qüestionari de context en el qual se’ls preguntava pels seus comportaments i experiències en relació amb els assumptes financers.
Així mateix, l’estudi mesurava l’exposició a l’educació financera que l’alumnat va tenir en els 12 mesos previs a la realització de l’avaluació. Per a això se’ls van presentar 16 conceptes financers. De mitjana, els estudiants de l’OCDE van dir que en coneixien 7. En el cas d’Espanya, la xifra està lleugerament per sota, un 6,6.
Els conceptes que tenien més clars els xavals espanyols són el de sou (75%), pressupost (70%), empresari (68%) i préstec bancari (66%). Només el 42% tenia clar el concepte impost sobre la renda. Per contra, al voltant d’una cinquena part de l’alumnat o menys indica que va aprendre els conceptes d’interès compost (21%), tipus de canvi (21%), diversificació (19%), retorn de la inversió (18%) o depreciació (9%).
El país que més despunta en aquests coneixements és de llarg els Països Baixos amb una puntuació global de 9,38. El segueixen a distància Àustria (7,91), Dinamarca (7,66) i el Canadà (7,46). Bèlgica, el país més ben puntuat a l’informe, treu un 6,12 en aquest apartat.
Notícies relacionadesEn positiu, a l’analitzar els resultats en funció del nivell socioeconòmic i cultural de l’alumnat, tot i que els estudiants més afavorits tenen millor competència, l’informe reflecteix que Espanya és un dels països on menys desigualtat existeix en aquest àmbit entre l’alumnat desfavorit i l’afavorit. Amb una diferència de 73 punts, aquesta és 14 punts menor que la mitjana de l’OCDE (87), i significativament inferior a països com els Estats Units (92), Bèlgica (104) o els Països Baixos (97).
Els estudiants natius de la meitat dels països participants mostren millor rendiment que els seus companys immigrants. La diferència a Espanya (30) és similar a la de la mitjana de l’OCDE (31). El qüestionari de context permet tenir una fotografia de la familiaritat dels estudiants amb les finances i reflecteix que els espanyols estan per darrere en els indicadors. Així, per exemple, menys de la meitat dels estudiants espanyols de 15 anys (el 47%) declara tenir un compte en una entitat bancària, davant el 63% en què se situa la mitjana de l’OCDE. El percentatge és encara menor entre els alumnes d’Espanya que va informar que posseïa una targeta de pagament o de dèbit (un 24%). La mitjana de l’OCDE és del 62%, amb països com Dinamarca, els Països Baixos i Noruega superant el 90%.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim