Apunt

Una esquerda de la dreta

Una esquerda de la dreta
1
Es llegeix en minuts
Marta Rosique
Marta Rosique

Periodista i politòloga

ver +

Durant els darrers anys, la gent d’esquerres hem assistit atònits a un intent d’apropiació per part de la dreta i de les multinacionals de les lluites socials que havíem anat situant. Hem vist corporacions canviar-se el color del logotip en funció d’una data assenyalada i, sobretot, hem vist molta hipocresia. Un dels àmbits on més s’ha evidenciat ha estat en l’ecologista, amb exemples com Endesa patrocinant la Conferència del Clima quan és la que més CO2 emet a l’estat espanyol o Repsol presumint de tenir plaques solars sobre les seves estacions quan la seva activitat central és el petroli. Després d’anys de picar molta pedra, des de la lluita ecologista s’ha aconseguit evidenciar que això és una estafa, i ara l’esquerra tenim una oportunitat que no podem desaprofitar.

Notícies relacionades

Una de les grans victòries ha sigut posar un nom a la neteja d’imatge: ‘greenwashing’ o ecopostureig. Un concepte que fa referència a tota campanya de màrqueting elaborada per empreses per tal de fer veure que són ecologistes sense ser-ho o que fan una acció per una suposada sostenibilitat sense ser coherents amb la resta. Durant molt de temps, les entitats ecologistes han estat portant als tribunals aquests comportaments per tal de posar-los en evidència, i ara s’ha assolit una altra victòria: s’ha aprovat una directiva europea per impedir l’ecopostureig. Si fins i tot la Unió Europea en parla, és que s’ha aconseguit que la sensació d’estafa sigui hegemònica.

Evidenciar aquesta hipocresia ha generat una esquerda a la dreta que cal acabar d’engrandir, per tal de provocar que la jugada els surti al revés. Un cop situat que hi ha multinacionals que diuen ser una cosa que no són, és moment de passar a la següent acció. Toca preguntar-se si té sentit que les administracions públiques col·laborin amb empreses que necessiten contaminar per no haver de tancar i, fins i tot, si aquestes haurien d’existir. És moment d’aprofitar l’hegemonia d’aquest debat per portar-lo cap al nostre terreny: el d’un model econòmic alternatiu.

Temes:

Repsol Espanyol