Catalunya té 19 dels 20 punts d’Espanya amb més camions
L’entorn de BCN acumula 18 dels trams amb més presència de vehicles pesants, sobretot a l’AP-7, el gran passadís de les mercaderies cap a Europa.
Passa que el director del Servei Català de Trànsit (SCT) és conegut a Madrid per la seva insistència en el tema dels vehicles pesants. En les reunions amb els seus col·legues d’altres comunitats que solen celebrar-se en dependències de la Direcció General de Trànsit (DGT), Ramon Lamiel treu l’assumpte una vegada i una altra. Amb sort desigual… Va demanar al seu equip que recopilés dades i el que va sortir confirma que tenia raó: Catalunya registra 19 dels 20 punts de tot Espanya amb més concentració de camions. I 18 d’aquests estan en l’entorn de Barcelona. Però n’hi ha més, perquè en el còmput global de vehicles quatre dels cinc trams interurbans que registren més intensitat estan també a aquest costat de l’Ebre.
Catalunya no és només terra d’acollida. És també zona de passada de transportistes que van camí de la resta d’Europa per portar tota mena de productes, amb l’AP-7 com a principal artèria. Tot aquest trànsit es barreja amb la mobilitat de quatre milions de persones en la conurbació metropolitana. Com a resultat, al que cal sumar el final dels peatges el setembre del 2021, unes vies de gran capacitat "a punt de col·lapsar", tal com va definir ahir el mateix Lamiel en una roda de premsa de balanç de la sinistralitat durant el primer semestre, període en què a la carretera van morir un 6% menys de persones que el 2023 i un 23,6% menys que el 2019.
La C-32 a l’altura de Sant Boi de Llobregat, gairebé a la frontera amb Viladecans, és el punt d’Espanya pel qual passen més camions. Una intensitat mitjana de 30.844, que suposen el 23% del total de 135.259 que passen per aquest punt quilomètric (53,2). El segueixen l’AP-7 al seu pas per Barberà del Vallès (30.557 camions, el 19,4% del total), i la B-10, amb 30.042 vehicles pesants.
Entre els 20 primers punts amb més concentració de vehicles pesants només es cola una carretera que no és a Catalunya. Està en el lloc 16 i és l’A-4 al seu pas per Getafe, on es registren 24.265 camions, el 23,3% del total de tot el que circula per aquest lloc al sud de Madrid. La meitat d’aquesta vintena de punts quilomètrics estan a l’AP-7, mentre que la B-23 (accés sud a Barcelona des de l’AP-7) apareix en tres ocasions. La resta està molt repartida: dues mencions per a la B-10 i una per a la C-32, la C-58, l’A-2 i la C-33.
Com 12 cotxes
Amb tot, Lamiel va insistir ahir en la "urgència de millorar les connexions de la xarxa viària catalana, que estan al límit de la seva capacitat". El responsable de Trànsit va recordar que un camió equival a 12 cotxes i va explicar que l’AP-7 segueix incrementant el trànsit des del final dels peatges, fa gairebé tres anys. L’últim any, un 7% més de circulació. Amb l’aixecament de les barreres, l’increment ja va ser del 40%, tal com va recordar el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia