Educació a Catalunya

62.354 professors encara no saben a quina escola treballaran al setembre

El retard en el procés d’assignació de places per part del Departament d’Educació impacta en els centres educatius, pendents de saber amb qui compten per planificar el curs vinent.

62.354 professors encara no saben a quina escola treballaran al setembre
2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La situació va ara molt més enllà de la comprensible inquietud de les famílies de cada estiu per saber quin mestre tocarà al seu fill el curs vinent. La llista de danys col·laterals de l’actual barrabassada en l’adjudicació de places per part del Departament d’Educació és llarga. D’una banda, hi ha 62.354 docents (entre ells, 31.153 nous funcionaris que han adquirit aquest estatus mitjançant el macroprocés d’estabilització dels dos últims anys i la resta són funcionaris que han demanat canvi de plaça i interins) pendents de saber a quina escola o institut treballaran el curs vinent, amb el que això comporta en l’aspecte personal, sobretot per als no pocs docents que hauran de canviar de casa i buscar vivenda.

Però aquesta incertesa dels futurs funcionaris en pràctiques, no petita, és només la punta de l’iceberg. La tardana assignació de places té un impacte directe en el conjunt del sistema públic: les futures escoles i instituts en els quals aquests treballaran tampoc sabran fins a finals de juliol amb quina plantilla comptaran, amb la dificultat organitzativa que això comporta per elaborar horaris i decidir impulsar o no projectes concrets, per començar el curs en condicions el 9 de setembre. En un primer moment, les llistes provisionals havien de sortir el 2 de juliol. No va ser així. Es va anunciar que seria divendres passat, dia 5, però tampoc. En aquesta mateixa data, quan milers de docents s’havien deixat els dits en l’F5, passades les dues de la tarda, el Departament d’Educació va publicar un comunicat en el qual explicava que les places no es donarien a conèixer fins la setmana del 22 al 26 de juliol. "És més, el mateix dia en què havien de sortir les adjudicacions provisionals es va modificar la normativa sense negociar-lo a la taula sectorial i sense informar els participants del procés", denuncien els sindicats, que es van concentrar ahir davant la conselleria.

Notícies relacionades

El departament justifica el retard per "la complexitat" del procés (organitzat per ells mateixos). "Malgrat treballar intensament per poder mantenir l’adjudicació durant la primera setmana de juliol, el departament es veu obligat a retardar dues setmanes l’adjudicació per poder fer-la amb totes les garanties per "l’excepcionalitat" de la situació, pel macroprocés d’estabilització: després d’anys amb una temporalitat de gairebé el 40% es passarà a un 94% de la plantilla estabilitzada, segons xifres de CCOO.

"Ha sigut necessari adaptar l’aplicació informàtica per gestionar el gran volum de peticions i dades [gairebé 4 milions], donar prioritat al personal funcionari i també introduir les vacants del sistema que es produiran en data 1 de setembre", argumenta el comunicat, en el qual s’assenyala que "després de diverses proves, l’equip tècnic va demanar més temps per tenir totes les noves variables preparades". La notícia de l’ajornament dues setmanes més ha encès tant els docents afectats com els equips directius d’escoles i instituts públics, pendents de saber amb quin equip comptaran per preparar el curs vinent abans de començar les vacances.

Temes:

Educació CCOO