Cinc mesos sense connexió de trens regionals a Tarragona

El desenvolupament del corredor mediterrani guillotinarà cinc línies per una intervenció al túnel de Roda de Berà que afectarà 12.000 usuaris diaris.

Cinc mesos sense connexió de trens regionals a Tarragona
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cinc mesos sense tren. Aquesta és la perspectiva que afronten tots els usuaris dels trens regionals que circulen per sota de Sant Vicenç de Calders (on mor i neix la bulliciosa R2 Sud) cap a Tarragona i Lleida. Des de finals de setembre del 2024 fins al març del 2025, per unes obres al túnel de Roda de Berà, els 12.000 viatgers diaris d’aquestes línies veuran com l’única alternativa per anar i tornar del nord és la carretera (o el corredor de l’alta velocitat). El Govern i Renfe es van reunir ahir –una trobada més en la comissió mixta de coordinació i control– i aquest tall va ser un dels punts que més va ocupar i va preocupar. Els esforços se centren a parir un pla alternatiu de transport per cobrir la demanda ferroviària que quedarà anul·lada.

Ample internacional

El projecte ja el va anunciar Adif el març del 2023. La idea, amb una inversió de 18,3 milions, és adaptar la galeria a l’ample internacional per impulsar el tràfic de mercaderies amb tren. És a dir, un tros més de corredor mediterrani. No afectarà directament la línia R2 Sud, que juntament amb l’R4 Nord és la que més viatgers transport diàriament, però, sí, els regionals que baixen cap a Tarragona o a Lleida: R13, R14, R15, R16 i R17. També es veuran interrompudes les línies RT1 i RT2.

Anna Viñals, delegada de Comunicació de Renfe a Catalunya, va compartir la inquietud de l’operador davant una obra amb tanta afectació i va avançar el desig d’"oferir el millor pla alternatiu de transport possible", una operació que, va assegurar, es negocia tant amb els ajuntaments implicats com amb la Generalitat, titular del servei ferroviari. "Ens preocupa que pugui afectar una línia amb tanta demanda com és l’R2 Sud", va afegir.

Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures del Govern, va explicar que el Departament de Territori ha fet arribar per carta la seva preocupació a la secretària d’Estat de Transport Terrestre, Marta Serrano, a la qual ha exposat algunes de les seves reivindicacions de cara a aconseguir que els viatgers que es quedin sense tren vegin alterada el mínim possible la seva rutina diària. "Serà el tall més important a partir de la tardor", va afegir. No obstant, coincidirà, si no hi ha canvi de full de ruta, amb un nou tall en l’R3 entre Parets i la Garriga, que ja va tenir una primera destralada per posar una nova via entre l’octubre del 2023 i el febrer del 2024, i n’espera un altre, més llarg, a partir de l’últim trimestre d’aquest any.

Els Avant cap a Tortosa

Notícies relacionades

Un altre dels anuncis de la reunió d’ahir va tenir a veure amb la posada en funcionament de la línia RL4 entre Lleida i Manresa. Havia de començar a circular ara, a mitjans d’any, però finalment, segons van acordar Renfe i Territori, passarà a la tardor. El retard, segons va explicar Sanglas, es deu a "dificultats en la reconfiguració del servei de l’operadora".

El responsable del Govern també va anunciar el compromís del Govern de recuperar els trens Avant cap a Tortosa que es van estrenar a principis de l’any 2020 i que van desaparèixer amb la pandèmia del coronavirus.

Temes:

Renfe Govern