L’alumnat de 4t d’ESO continua caient en català

Els estudiants de 6è de primària treuen millors resultats que l’any passat en totes les matèries excepte en anglès, que cau gairebé cinc punts.

Alumnos de ESO de un instituto de Terrassa.

Alumnos de ESO de un instituto de Terrassa. / Zowy Voeten

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

La consellera d’Educació, Anna Simó, va voler comparèixer abans de l’aturada estiuenca per presentar els resultats de les competències bàsiques que han realitzat els alumnes de 6è de primària i de 4t d’ESO de Catalunya aquest curs, uns resultats que donen cert alleujament al degoteig de males notícies quant al nivell d’aprenentatge dels estudiants catalans.

"Hi ha una millora de resultats iniciada el curs passat. Parlàvem de brots verds. Avui ja és un avenç, tot i que hi ha reptes estructurals per resoldre que van emergir en pandèmia. El 2022 vam tocar fons, però en termes generals l’evolució és positiva", va dir Simó, a tall de presentació. I va confiar que a sortir del pou ajudin el programa Florence de matemàtiques, els plans de comprensió lectora, l’impuls de les biblioteques escolars i de les aules d’acollida, entre altres mesures de reforç.

Malgrat que la consellera va adoptar un to prudent en la seva valoració, des de la Fundació Bofill van advertir que "és prematur parlar de millora", perquè aquesta millora és "molt precària". "Encara no hem recuperat el nivell prepandèmia i ja abans de la pandèmia el sistema acumulava una dècada d’estancament", van assenyalar.

Aquest "en termes generals" al qual es va referir Simó al·ludia al fet que les competències en català continuen baixant a l’ESO i també han baixat en anglès, tant a l’ESO com a primària (aqui el descens ha sigut de gairebé cinc punts). En positiu, en secundària milloren els resultats de matemàtiques, castellà i ciències, i en primària la millora és general exceptuant l’anglès.

En l’àmbit lingüístic, sobresurt l’empitjorament de l’expressió escrita (en català a l’ESO i en castellà a primària), factor que Educació tindrà en compte de cara al curs que ve. El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, va admetre que això és un "toc d’alerta" i va anunciar que inclouran en el pla de millora de la comprensió lectora, que arrencarà aquest curs 24-25 vinent, la competència de l’expressió escrita.

Així, començant per 4t d’ESO, el punt feble continua sent el català, àmbit en el qual les competències segueixen la tendència a la baixa iniciada el 2022: dels 72,3 punts del 2023 als 70,7 punts d’aquest any. Aquesta xifra és la més baixa des que es van iniciar les proves el 2012. Educació considera que la xifra de 70 punts és el nivell mínim acceptable. I així com el nivell de comprensió lectora es manté estable, la competència en expressió escrita continua empitjorant.

Millora en castellà

En canvi, en castellà hi ha hagut una important millora: un avenç de quatre punts. S’ha passat dels 71,6 punts als 75,9, amb millores en comprensió lectora i expressió escrita. Aquest empitjorament del català i la millora en castellà li va servir a Simó per insistir en la defensa de la política lingüística del Govern davant la decisió recent del TSJC de suspendre cautelarment el decret que havia de blindar el català en els centres educatius i per reiterar la situació de debilitat per la qual passa la llengua catalana.

En aquest sentit, la consellera va considerar que aquests mals resultats del català a l’ESO són "fruit d’una realitat sociolingüística en la qual hi ha un descens de l’ús del català i que supera els centres educatius", tot i que va admetre que "a les aules no es fa un ús curricular del català com s’hauria de fer".

Més clares estan les coses en ciències, competència que segueix la tendència a l’alça: de 68,7 punts a 72,6. Aquest resultat en aquest àmbit és el més alt des del 2016.

Notícies relacionades

En matemàtiques, una de les matèries que pitjor parades van sortir a l’informe PISA, també es produeix una millora: de 62,3 punts s’ha passat a 64,9. De tota manera, aquesta xifra segueix per sota dels 70 punts considerats acceptables. En aquesta matèria, ha empitjorat la competència en numeració i càlcul, però s’ha millorat en estadística, canvi i relacions i espai, forma i mesura. En conjunt, en educació secundària, les mitjanes de totes les assignatures avaluades excepte d’anglès són superiors a les del curs passat.

L’altra matèria que ha sortit pitjor parada en aquestes competències bàsiques ha sigut l’anglès, tant a l’ESO com a primària. Aquí Educació va argumentar que veníem de la bona xifra del curs passat i també va explicar aquest retrocés al·ludint al factor socieconòmic de les famílies, que determina l’accés de l’alumnat a extraescolars d’anglès. Així, a l’ESO s’ha passat dels 73,9 punts als 73,1 (un descens de vuit dècimes), mentre que a primària el retrocés ha sigut més intens: de 73,9 a 72,1.