Els Mossos investiguen si el xòfer del bus es va quedar adormit

El vehicle sinistrat a la C-32, que va quedar encaixat en posició vertical entre la part superior de la boca d’un túnel i la calçada, no va registrar morts tot i que sí tres ferits greus.

El autobús accidentado en la boca del túnel de la C-32 en Pineda de Mar.

El autobús accidentado en la boca del túnel de la C-32 en Pineda de Mar.

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El centre logístic i oficines d’Inditex a Tordera es va inaugurar a mitjans del 2012. Es va construir sobre els terrenys de l’antiga fàbrica de Fibracolor. La filial d’Amancio Ortega s’instal·lava en gran a la part nord del Maresme, amb 500 empleats i prop de 30.000 m2. Però molts necessitaven transport, ja que viuen, en gran manera, a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Es va crear una flota d’autobusos que surten des de diferents punts de la capital catalana (plaça Catalunya, Macià o Tetuan), i des d’un gran centre comercial del Vallès. Totes aquestes causalitats van confluir ahir en un impactant sinistre de trànsit: un d’aquests autocars amb un grup de treballadors d’Inditex a bord es va encastar en vertical a l’entrada d’un dels túnels de la C-32, entre els municipis de Tordera, Pineda i Palafolls, després que el conductor perdés el control del vehicle.

L’avís va arribar al telèfon 112 a les 8.42 hores d’un matí en què Trànsit havia citat la premsa per parlar sobre la sinistralitat dels vehicles pesants a l’AP-7. Acte anul·lat, per descomptat, perquè tots els esforços es van centrar en l’impressionant desastre de Tordera. Veient l’autocar, de la companyia Monbus, sense saber absolutament res del que havia passat, qualsevol podria pronosticar una tragèdia majúscula. I sí, primer van ser tres ferits en estat crític (que hores més tard ja eren greus) i 22 més d’hospitalitzats en estat greu, que van anar evolucionant favorablement (més sis de menys greus i dos de lleus). Però la cosa podria haver sigut molt pitjor. "No vull ni imaginar què hauria passat si es tractés d’un autocar ple de persones grans", assenyalava a aquest diari Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit. La cinquantena de viatgers eren persones joves i amb bona salut, cosa que, sens dubte, va resultar fonamental perquè (per ara) ningú hagi perdut la vida malgrat l’aparatositat del sinistre. Lamiel va fer una crida a la "conducció responsable" i va recordar que dilluns va ser un dia negre a l’AP-7 amb fins a cinc sinistres amb vehicles pesants implicats.

El record de Freginals

En la ment dels que havien d’intervenir es van reproduir les imatges del sinistre de Freginals del 20 de març del 2016. Van perdre la vida 13 estudiants d’Erasmus que des de Barcelona havien anat a València a passar uns dies. De tornada, de matinada, a l’altura d’aquest municipi del Montsià, el conductor, que va morir l’abril del 2023 d’un infart, va ser víctima del cansament, va perdre el control i el bus va bolcar lateralment. Els ocupants no portaven el cinturó (es desconeix el cas dels ocupants del bus d’Inditex).

Notícies relacionades

Al veure les primeres imatges de l’autocar d’Inditex, abocat, destrossat per la part frontal, molts van témer un altre Freginals. Però no. L’accident no va provocar cap víctima mortal, però a les vuit del vespre es mantenien tres ferits en estat greu, un d’ells, una dona de 28 anys amb una lesió medul·lar greu ingressada a la Vall d’Hebron.

Ahir a la nit no havia transcendit què va hauria pogut provocar el sinistre del quilòmetre 125,5 de la C-32. Serà molt revelador el testimoni tant dels viatgers com del xòfer. Però sí que hi ha algunes hipòtesis. El fet que no hi hagués marques de frenada podria avalar la teoria que l’home al volant, d’una mica més de 40 anys, perdés el control del vehicle a l’adormir-se. Però també hi ha la possibilitat que es rebentés una roda, cosa que podria haver-se produït abans de perdre el control de l’autocar.