EL REPTE DE LA SEGURETAT VIÀRIA

1.200 denúncies en el primer macrocontrol dels Mossos

Per primera vegada es despleguen una trentena de dispositius alhora a les carreteres amb més sinistralitat.

1.200 denúncies en el primer macrocontrol dels Mossos
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Nil és un jove guia turístic que treballa als autobusos que van i tornen a La Roca Village des de l’estació del Nord. Porta un mes i ahir es va sorprendre a si mateix buscant l’extintor del vehicle i col·locant-lo en un lloc més visible i accessible. L’autocar el condueix el Galo, "orgullós equatorià", i als seients completen el pessebre un nombrós grup de forasters japonesos. Els va tocar, no té més. Els Mossos els van parar en un control aleatori a l’AP-7.

Afortunadament per a ells, tot en regla. Va ser una de les moltes inspeccions realitzades en el primer gran operatiu simultani de la Divisió de Trànsit de la policia catalana a tot Catalunya per promoure la seguretat viària, que es va saldar amb 17.407 vehicles identificats i 1.224 conductors denunciats. ¿Té alguna cosa a veure amb el sinistre de l’autocar de dimarts passat a la C-32? No, perquè això ja estava previst. I sí, perquè s’ha intensificat el rastreig del transport de persones. Un 18 de juliol, un alçament contra la sinistralitat a les carreteres que tindrà continuïtat aquest estiu.

La novetat és la mida i l’ambició, perquè és insòlit que en una mateixa tarda es facin una trentena de controls a les vies amb més concentració de sinistres. Seguiments dinàmics (vehicles en marxa amb radar) a la C-25, C-37, C-15, AP-7, C-58 o a la C-32. I dispositius estàtics a la C-37 (Castellfollit), C-33 (Montcada), C-25 (Riudellots), C-15 (Olèrdola), T-11 (Canonja) C-12 (Tortosa), C-25 (Estaràs) i a la N-145 (Valls de Valira). Una mica a tot arreu.

Dels més de 1.200 sancionats, 1.100 van superar el límit de velocitat, 105 anaven distrets al volant i 19 van ser denunciats en el marc del control de transports. Al marge de tot, va cridar l’atenció el camió en el qual es va trobar un quilo de cocaïna a l’AP-2.

Quant als vehicles en general, es va estar especialment atent a l’excés de velocitat i a les badades al volant. El radar instal·lat a l’antic peatge de la C-33 va imposar 54 sancions en 25 minuts en un tram en el qual la velocitat està limitada a 100 km/h.

Es van identificar 402 vehicles i la velocitat mitjana de tots va ser fins i tot superior (108,49 km/h) a la permesa. El campió, un cotxe que va passar a 151 quilòmetres per hora. Curiós comprovar com les zones de peatge, llocs ideals per a pel·lícules de grans catàstrofes, s’han convertit en grans esplanades, ideals per fer grans controls de carretera. Continuen servint perquè el conductor, d’alguna manera, pagui. Abans per circular, ara per circular malament. Com el camioner que va ser sancionat a l’antic peatge de la Roca després de ser caçat per una patrulla mòbil mentre manipulava el telèfon. Són sis punts menys i una multa de 200 euros. Si hagués sigut estranger, o paga a l’instant o vehicle immobilitzat. "I tant si paguen", fa broma un dels agents.

Escrutini minuciós

¿És la primera vegada que el paren? "Sí, és la primera vegada..., aquest any; estava enviant una nota de veu", concedia el conductor, que portava un vehicle amb matrícula de Romania ple fins a dalt de mobles desmuntables. Li van comprovar tota la documentació (personal i del vehicle), es va revisar la càrrega i es va revisar el tacògraf, la caixa negra en la qual es registra l’activitat (i, sobretot, els descansos) del camió.

Notícies relacionades

L’any està sent prolífic pel que fa a les denúncies de trànsit: comparat amb el 2023, ja se n’han tramitat gairebé un 10% més que en el mateix període de l’any anterior. Fins al 17 de juliol, els Mossos van receptar 115.162 denúncies, unes 590 diàries. Els objectius d’aquesta vigilància creixent estan molt definits en el pla de seguretat viària 2024-2026, que preveu reduir en un 20% les víctimes mortals en zona interurbana.

Les distraccions i els excessos de velocitat són els principals talons d’Aquil·les, però en els últims temps s’hi ha afegit la inquietud per la sinistralitat dels vehicles pesants a l’autopista AP-7, on els camions ja estan implicats en el 40% dels accidents amb víctimes (sense que això impliqui que en siguin els responsables).

Temes:

El Radar