Cua per treure’s el carnet de conductor professional

A tot l’Estat falten prop de 15.000 camioners i 3.000 conductors d’autocar

Catalunya concentra 5.000 alumnes pendents d’adquirir el permís. Les autoescoles denuncien la falta d’examinadors i adverteixen que el canvi de permisos estrangers està retardant encara més la promoció dels aspirants locals.

Cua per treure’s el carnet de conductor professional
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Pot ser que la xifra no sigui exacta perquè molts dels aspirants volen el carnet per poder fer oposicions a bomber, però que uns quants milers de persones, un total de 5.000, segons xifres de Trànsit, esperin poder adquirir el permís de conductor professional diu més aviat poc sobre la burocràcia vinculada al trànsit. Es produeix una situació contradictòria, ja que a tot l’Estat falten prop de 15.000 camioners i 3.000 conductors d’autocar, segons xifres del sector, però les esperes per pujar a examen són eternes. Això passa en un sector envellit, amb més del 70% dels empleats i autònoms amb més de 50 anys, i amb una sinistralitat de vehicles pesants que ja fa temps que inquieta el Servei Català de Trànsit (SCT).

Ja els explicava aquest diari al març que a Catalunya eren gairebé 50.000 les persones que esperen obtenir algun tipus de carnet de conduir, la majoria, a la província de Barcelona. Alejandro Requena, responsable de comunicació de la Federació d’Autoescoles de Barcelona (FAB), advertia d’una "falta generalitzada" d’examinadors a Barcelona ciutat i a les principals capitals de la província. De nou en conversa amb aquest diari, explica que en el cas dels conductors professionals, la cosa es complica.

Va per minuts

Les autoescoles funcionen partint de minuts en el moment de pujar a examen. Trànsit els dona una finestra de temps per a la següent convocatòria, i ells acomoden els seus alumnes. "Aquesta setmana tinc 510 minuts i com que nosaltres només fem cotxe i moto, i són 30 minuts per examen, n’hi caben 17", comparteix.

Els que volen el carnet de camió o autocar, no obstant, s’enfronten a una prova de 50 minuts, gairebé el doble. Això significa sacrificar temps. Per començar a funcionar bé, exposa Requena, als 5.000 a 5.400 exàmens que es fan cada 10 dies se n’hi haurien d’afegir entre 1.500 i 1.800 més.

El Servei Català de Trànsit (SCT), de la mà del seu director, Ramon Lamiel, ha exposat aquesta situació repetidament a la DGT, però per ara no hi ha hagut gaire sort. Explica Requena que sonen tambors de millora per a l’últim trimestre de l’any. "Ha de venir més gent, però no ens han dit quants". El problema ara, prossegueix, és que molts examinadores estan a la Direcció Provincial de Trànsit fent tasques administratives i no són als cotxes, cosa que agreuja molt més els temps d’espera per aconseguir la credencial.

Notícies relacionades

Un altre obstacle per agilitzar la cosa és el canvi de carnets estrangers, que també recau en aquests funcionaris. Davant la falta de professionals, la Comissió Europea va aprovar a principis del 2023 una directiva per acollir conductors que provinguin de països que no formin part de la UE. Amb aquest document, cada Estat membre ha establert acords bilaterals amb altres governs, com el que Espanya va firmar recentment amb el Marroc.

La idea és que puguin convalidar el seu permís de conduir i que es pugui començar a cobrir aquesta demanda de més de 15.000 camioners.