Els medicaments antigreix mouran fins a 150.000 milions el 2030

Novo Nordisk ha pujat en borsa gairebé el 70% en un any, i Eli Lilly, prop del 90%

Almenys mil milions de persones necessiten ara un medicament contra l’obesitat

A Espanya, el 21,6% de la població adulta pateix excés de pes en l’actualitat

Els medicaments antigreix mouran fins a 150.000 milions el 2030
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El mercat farmacèutic relacionat amb l’obesitat està guanyant pes de manera accelerada. La comercialització de nous medicaments per contrarestar l’excés de greix corporal ha catapultat algunes companyies a la primera línia de l’actualitat en les últimes setmanes i ha revaloritzat la seva cotització en borsa.

Els grans protagonistes d’aquesta nova cursa farmacèutica són la danesa Novo Nordisk i la nord-americana Eli Lilly. L’europea produeix Ozempic i Wegovy, mentre que Lilly comercialitza Mounjaro i Zepbound. Aquests medicaments són l’avançada d’un elenc creixent de productes destinats a combatre l’obesitat, un mercat que els experts calculen que mourà entre 100.000 i 150.000 milions de dòlars anuals el 2030. L’optimisme empresarial s’ha desbordat.

Satisfacció dels inversors

La consultora Julius Baer calcula que les inversions de Novo Nordisk i Lilly ascendiran a 30.000 milions de dòlars fins al 2026 per ampliar la capacitat de producció i aprofitar la tirada de la demanda dels medicaments contra l’obesitat arreu del món. Les perspectives de les dues firmes es corroboren amb el beneplàcit dels inversors. Novo Nordisk acumula una pujada en borsa l’últim any de gairebé el 70%, mentre que la de Lilly ronda el 90%, després de cedir cert terreny en els últims dies.

Les firmes farmacèutiques busquen amb afany i paciència aquell medicament exclusiu les característiques del qual serveixin com a tractament de malalties comunes i els pacients estiguin disposats a pagar la investigació prèvia realitzada. Moltes companyies mantenen els seus departaments d’investigació en àrees complexes com el càncer amb desenvolupaments i teràpies més focalitzats en l’àrea del benestar en general, molt habitualment relacionats amb la bellesa. L’obesitat és el nexe entre aquest hedonisme que és motor de compra i una causa objectiva de problemes seriosos per a la salut. Per això és un filó per a les farmacèutiques, davant la llarga durada dels tractaments i el gran nombre de pacients potencials arreu del món.

Notícies relacionades

El camp de desenvolupament encara està molt obert tant per pacients com per les diferents vies terapèutiques possibles. Es calcula que almenys 1.000 milions de persones podrien necessitar el tractament contra l’obesitat arreu del món en l’actualitat.

A Espanya, la prevalença de l’obesitat és de l’ordre del 21,6% de la població adulta. I els pacients no només són als EUA o Europa. Als centres d’estudis de les farmacèutiques també miren amb interès a la Xina, per exemple, on l’impacte de l’obesitat en els pròxims anys pot fer del gegant asiàtic el mercat més important del món per a aquests medicaments (el 60% de la població serà obesa el 2040, segons alguns estudis de què es disposa en el sector farmacèutic).

Temes:

Obesitat