Formació del professorat

Mig milió de docents ja han acreditat la competència digital

Catalunya, amb 96.000 professors, és una de les comunitats que ostenta una xifra més alta de títols que garanteixen el coneixement de la tecnologia com a recurs educatiu.

Mig milió de docents ja han acreditat la competència digital
2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El 2022, el Ministeri d’Educació i FP va pactar amb les autonomies un calendari per a l’acreditació de la competència digital del professorat no universitari, un títol homologable i vàlid a tot Espanya que va per nivells i que mesura, de més a menys, l’habilitat i els coneixements dels docents respecte a la tecnologia com a recurs educatiu. En principi, el termini s’acabava el desembre 2024, però Espanya ha demanat a les autoritats europees ampliar-lo fins al desembre del 2025. En aquesta data, hauran d’estar certificades les competències digitals d’almenys el 80% dels 700.000 professors no universitaris que hi ha actualment al sistema educatiu. De moment, ja són 437.000 els docents que han acreditat la seva competència. Catalunya, amb 96.000, és una de les comunitats que ostenta una xifra més alta.

"Anem a bon ritme perquè 437.000 docents suposen el 83% de l’objectiu final: 560.000 professors", diu Julio Albalad, director de l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF).

La competència digital s’acredita després de realitzar un test oficial o rebre formació específica. Com passa amb l’anglès, també hi ha nivells. No obstant això, al contrari del que passa amb l’idioma estranger (com més alt, millor en tots els casos), aquí el que es demana amb més afany és el nivell intermedi. L’A1 i A2 es refereixen a les competències que han de tenir els acabats sortir de la universitat per convertir-se en futurs professors. El nivell intermedi (B1 i B2) és el que es pot exigir als docents ja establerts, mentre que l’avançat (C1 i C2) és per als investigadors.

Formació o test

Finançada amb fons europeus (gairebé 285 milions d’euros), l’acreditació de la competència digital no és un mandat europeu sinó una iniciativa pròpia d’Espanya. ¿En què consisteix? Professor de Geografia i Història, el director de l’INTEF respon que la competència digital mesura la relació personal amb la tecnologia (el que tècnicament es considera la identitat digital), així com els coneixements en protecció de dades i propietat intel·lectual. Tot això, aplicat a la pedagogia.

Notícies relacionades

"La competència digital del professorat no és la mateixa que la dels ciutadans. El que avaluem nosaltres és com aquests professionals utilitzen la tecnologia com a recurs educatiu", afegeix Albalad. La competència digital –conclou l’expert– es refereix a un "ús responsable, sostenible, segur, crític, responsable i saludable" de la tecnologia.

Acreditar la competència digital no és una obligació per als mestres, però les autoritats educatives sí que incentiven que la comunitat educativa s’afegeixi a la iniciativa. Tenir el títol, per exemple, suma punts al sistema públic d’ocupació. Tenint en compte que el sistema educatiu està en continu debat per l’impacte de les tecnologies, Albalad demana separar els temes i no agrupar-los tots sota el terme global "pantalles".