Xarxes socials

El nou ‘confident’ policial

Internet s’erigeix en una «ajuda molt útil» en casos policials fins ara impossibles de resoldre. El sicari fugitiu Jonathan Montoya es va entregar dies enrere a la policia després d’aparèixer en la llista dels delinqüents més buscats d’Espanya, després que aquesta iniciativa acabés amb el seu anonimat i multipliqués la pressió sobre ell. 

El nou ‘confident’ policial
2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Només al món digital, una audiència potencial de nou milions de persones tenia la setmana passada el retrat de Jonathan Montoya Rendón, el sicari colombià condemnat per col·laborar en l’assassinat a Madrid de Leónidas Vargas, narco dirigent del càrtel de Caquetá, i escapat després de trencar la seva condemna a 24 anys de presó. La recerca d’aquest pres escapat feia temps que no tenia solució ni avenços. El sicari s’amagava darrere de l’aparença d’una vida discreta a la perifèria de Madrid, guanyant-se el pa com a paleta en una obra.

Però que la Policia Nacional difongués per tots els racons la setmana passada la seva llista dels 10 més buscats havia acabat amb el seu anonimat, multiplicant la pressió enormement al seu voltant. "Ha sigut molt útil", assegura la font policial. L’anunci sobre la seva recerca tenia quatre milions de visualitzacions a xarxes socials. L’estaven reconeixent els altres treballadors de l’obra; el miraven molt els veïns de la seva barriada. Quan va veure passar un cotxe de la Policia Municipal de Madrid va decidir entregar-se.

Milions d’ulls

L’entrega de Jonathan Montoya ha confirmat a la Policia Nacional la utilitat de requerir la col·laboració ciutadana a xarxes socials per a casos de difícil solució. Aquesta vegada no ha sigut una xivatada anònima la que ha propiciat la resolució de la fuga, però sí que la pressió que creix quan la cara d’un objectiu policial està a l’abast de milions d’ulls. De fet, de l’eficàcia de les campanyes dels "més buscats", que al seu dia va reestrenar l’FBI nord-americà i que es generalitza a Europa, en té constància la Policia Nacional des que, l’any passat, van caure detinguts sis dels deu publicitats a la llista. "De vegades no passa res quan publiques. En altres ocasions, potser la gent no truca, però el buscat es dona per al·ludit, es posa nerviós, es mou... comet algun error", assenyalen les fonts esmentades.

Aquest és el tercer any d’edició d’un cartell de buscats de la Policia a xarxes socials i mitjans de comunicació, i les fonts consultades esperen més detencions en una llista "freda" en què hi ha gent perillosa: tres pederastes que van planificar minuciosament la seva fugida, quatre narcos amb contactes a tres continents, dos assassins... menys un, que s’ha entregat.

La Policia Nacional és la força de seguretat de l’Estat amb més audiència a xarxes socials. Els seus community mànagers, reiteradament premiats, compten nou milions de seguidors a X, Facebook, Instagram i TikTok, i amb un creixent compte de WhatsApp que, fundat el 3 de novembre del 2023, aquest dijous tenia ja 498.468 seguidors.

Rere les pistes d’un crim

Notícies relacionades

Fa sis anys ja es va veure venir el fenomen quan la Policia Nacional va obrir una bústia electrònica de denúncies anònimes contra narcos. Des d’aleshores la Policia ha trobat a les xarxes socials "una manera exitosa de reunir tots els veïns a la plaça del poble i donar-los avís", explica un executiu d’Interior. Es recorre a aquest pregó virtual per demanar col·laboració també per a casos que ja estan a punt de prescriure.

Però aquestes tècniques no només han funcionat difonent cares. També el públic de xarxes socials reacciona quan se li dona una pista d’un crim real, un objecte, una imatge, un indici davant el qual els agents no aconsegueixen avançar més i demanen col·laboració.