Mobilitat urbana

L’Hospitalet haurà de tornar uns dos milions d’euros de multes cobrades

La segona ciutat catalana ja prepara, juntament amb Cornellà i Esplugues, una nova ordenança que esmeni l’anul·lació de la ZBE pel TSJC

El recurs d’Esplugues davant el Suprem permet que la sentència del TSJC no sigui ferma

L’Ajuntament de Cornellà no preveu de moment tornar l’import de les sancions

L’Hospitalet haurà de tornar uns dos milions d’euros de multes cobrades
3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

El quàdruple revés judicial del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) a les zones de baixes emissions (ZBE) de l’àrea de Barcelona, que va ser avançat per EL PERIÓDICO, afectarà de manera dispar els quatre municipis metropolitans involucrats. Tot i que les corresponents ordenances municipals queden anul·lades en tots ells, les resolucions no tindran els mateixos efectes a curt termini a Esplugues de Llobregat o Sant Adrià de Besòs, on no decauen les restriccions als vehicles contaminants, que a l’Hospitalet i Cornellà de Llobregat, que directament es queden sense ZBE fins que aprovin una nova regulació local el 2025.

L’Hospitalet, on les restriccions pesaven sobre la superfície de tot el municipi –a Cornellà només en un barri–, és l’única ciutat que té calculada una devolució d’uns dos milions d’euros per sancions ja cobrades a infractors entre el 2021 i el 2023.

El contrast entre urbs s’explica per l’arquitectura jurídica de la gran ZBE supramunicipal Rondes Barcelona, en la qual queden compresos els quatre municipis més Barcelona: tot i que les regulacions locals estan coordinades globalment per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), corresponen competencialment a cadascun dels ajuntaments, que han actuat de maneres diferents.

Recurs presentat

A Sant Adrià, per exemple, no decauen les restriccions perquè el consistori es va apressar a aprovar una nova ordenança municipal –tal com va fer en el seu moment l’Ajuntament de Barcelona– que va entrar en vigor l’abril passat, recorda el quart tinent d’alcaldia de Sant Adrià, José Antonio Gras (PSC). Tampoc queden sense efecte de moment a Esplugues de Llobregat: l’ajuntament és l’únic dels quatre que ha decidit recórrer en cassació la sentència del TSJC davant el Tribunal Suprem, afirma el primer tinent d’Alcaldia, Eduard Sanz (PSC), qui igualment explica que el consistori ja treballa en una versió actualitzada del reglament per poder aprovar-lo "durant el pròxim trimestre".

El recurs davant el Suprem permet que la sentència del TSJC no sigui ferma i que, per tant, la norma anul·lada es mantingui vigent. No obstant, les seves opcions de prosperar es veuen limitades pel precedent que el tribunal ja va desestimar recursos de l’Ajuntament de Barcelona, AMB i la mateixa Generalitat.

No correran aquesta sort l’Hospitalet i Cornellà de Llobregat. Els dos consistoris, que no han aprovat encara noves normes, confirmen a aquest diari que les regulacions locals sobre ZBE queden sense efecte fins que tirin endavant noves regulacions locals. En "sis o vuit mesos" a l’Hospitalet, segons paraules del primer tinent d’Alcaldia, Jesús Husillos (PSC), en el ple municipal de dilluns passat, i "a principis del 2025" a Cornellà, tal com explica a aquest diari la primera tenienta d’Alcaldia, Emilia Briones (PSC).

L’escenari a les dues ciutats passa per acabar el 2024 sense norma de ZBE en vigor, una cosa que els impedirà restringir la circulació a vehicles contaminants i consegüentment sancionar-los. "Vam decidir no recórrer davant el Suprem perquè l’ordenança ha quedat obsoleta i creiem que és bo ampliar els supòsits i consolidar la regulació", apuntala Briones.

Les noves sentències obren també la veda a la devolució de sancions imposades amb base a regulacions municipals ara anul·lades. Barcelona es va reservar l’any passat 32 milions per afrontar aquestes devolucions. Consultades per aquest diari, fonts municipals de l’Hospitalet certifiquen que l’ajuntament haurà de tornar uns dos milions per multes ja cobrades durant els exercicis 2021, 2022 i 2023. Segons un dictamen jurídic intern del consistori al qual ha tingut accés aquest diari, el criteri per a la devolució de sancions serà el mateix que el de Barcelona: "Resolucions sancionadores que no siguin fermes [per haver sigut recorregudes] i que no hagin sigut executades completament [amb embargament provisional]".

Notícies relacionades

L’Hospitalet és l’únic consistori que assegura tenir calculada una quantia de sancions per tornar. A Sant Adrià, el tinent d’Alcaldia Gras explica que no tenen un càlcul fet. "Però no preveiem que sigui un import alt". A Esplugues, el tinent d’Alcaldia Sanz demana esperar que es resolgui el recurs davant el Suprem.

Tant Gras com Sanz apunten al mateix criteri de devolució que Barcelona: sancions no fermes. Fonts municipals de Cornellà es limiten a afirmar que el consistori no preveu de moment la devolució de sancions després de la sentència del TSJC.