Senyal lluminós

El senyal que substituirà al triangle entrarà en vigor el 2026

Dispositivo luminoso V16 certificado y conectado con DGT 3.0.

Dispositivo luminoso V16 certificado y conectado con DGT 3.0. / X (@DGTes)

2
Es llegeix en minuts
Alba Aguilera

El nou senyal V-16, de color groc que substituirà als triangles de presenyalització de perill, serà obligatòria el 2026 i fins a aquesta data podrà «conviure» amb l’actual sistema, segons estableix el reial decret aprovat aquest dimarts pel Consell de Ministres.

A proposta del ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, el Govern central ha donat llum verda a un reial decret que, a més, regula els serveis d’auxili en vies públiques amb l’objectiu últim de garantir la seguretat del sector, en el qual uns 11.000 vehicles que efectuen diàriament nombroses operacions d’ajuda i rescat que comporten un alt grau de perillositat.

La seva redacció, en la qual han col·laborat els ministeris de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana; d’Indústria, Comerç i Turisme, i de Defensa, implicarà modificacions al Reglament General de Vehicles i en el de Circulació.

El Govern ha recollit les demandes del sector, que des del 2017 ha patit la mort de 18 operaris a la carretera.

Amb aquest objectiu, el reial decret recull les mesures que hauran de complir aquests serveis d’auxili en vies públiques, a tot el territori nacional, per al rescat d’un vehicle que, per avaria o accident, no pugui continuar circulant.

Del seu àmbit d’aplicació queden exclosos els serveis de conservació i explotació dels titulars de les carreteres quan hagin de fer aquestes operacions, així com les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, les Forces Armades o els serveis d’emergències que realitzin aquests serveis amb els seus propis vehicles.

Com a norma general, l’operació d’auxili a la carretera (reparació o retirada) s’haurà de fer de la manera més segura possible per a tots els usuaris de la via, mai al costat contigu al flux de trànsit.

Geoposicionament

Els operaris hauran de comunicar per mitjans telemàtics a l’autoritat competent en matèria de Trànsit el geoposicionament del vehicle detingut per a la seva publicació al Punt d’Accés Nacional en matèria de Trànsit i Mobilitat.

Quan així actuïn, els vehicles d’auxili tindran preferència de pas i podran estacionar a la via pública per portar a terme la corresponent operació.

Els operaris encarregats de l’operació hauran de comptar amb els coneixements necessaris per fer-la i hauran d’utilitzar els equips de protecció individual previstos en la normativa sectorial d’aplicació.

A la part més alta del vehicle

El reial decret substitueix l’actual dispositiu de senyalització de perill consistent en dos triangles col·locats davant i darrere del vehicle immobilitzat, per un dispositiu lluminós de color groc que es col·locarà a la part més alta possible del vehicle immobilitzat, que serà obligatori a partir de l’1 de gener del 2026.

Aquest nou senyal garanteix la seva màxima visibilitat i comunicarà la seva activació, desactivació i geoposicionament al Punt d’Accés Nacional en matèria de Trànsit i Mobilitat, fet que aportarà més seguretat.

La col·locació dels triangles comporta haver de sortir del vehicle per a la seva col·locació. Entre el 2018 i el 2020 un total de 42 persones van morir en vies interurbanes després d’haver baixat del vehicle.

Triangle virtual el 2027

Notícies relacionades

A més, el reial decret crea el senyal V-27, un «triangle virtual» que s’activarà en el sistema d’a bord del vehicle per advertir la presència d’un perill pròxim.

La seva incorporació al vehicle serà voluntària i només en aquells vehicles connectats per mitjans telemàtics amb el Punt d’Accés Nacional en matèria de Trànsit i Mobilitat.