Tribunals
Investigats dos presumptes casos d’assetjament sexual al CSIC
Els fets, que van passar a bord d’un vaixell, s’afegeixen a un cas anterior denunciat el setembre passat. També s’investiga una inversió irregular en un altre vaixell que després va ser desballestat.
L’empresa pública Tragsatec va assumir, el 2020, l’operativitat dels vaixells de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO). És la mateixa tasca que li va ser assignada amb l’Emma Bardán, de la Secretaria General de Pesca, o el Sarmiento de Gamboa, del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). La flota disponible és extensa i està sota un intens escrutini a causa dels casos d’assetjament o abús sexual esdevinguts a bord, aflorats després de la desaparició, el setembre del 2023, de la tripulant del García del Cid Mari Carmen Fernández (Cangas, 1980), casada i mare de tres fills. Dos d’aquests casos acaben de sortir a la llum, com ahir va revelar Faro de Vigo: un està en mans del Ministeri Fiscal i un altre, pendent de judici. El primer, d’acord amb fonts del CSIC, va ser comunicat a la fiscalia per part de la mateixa institució; afecta una observadora però, abunden, els fets no es van produir en un vaixell de capital públic, com ahir va divulgar aquest diari.
El segon sí. El denunciat en aquest cas, que a més és el capità del vaixell, va estar a punt d’iniciar una campanya d’investigació a la primavera malgrat estar ja en espera d’asseure’s al banc dels acusats, van destacar fonts sindicals. Segons una tripulant d’un vaixell oceanogràfic, la gestió del CSIC referent a això és "catastròfica", perquè "plantegen el trasllat de dones afectades sense apartar primer aquestes persones dels vaixells". "Has d’anar on la biòloga, que està dormint i no se n’assabenta" és només un dels comentaris que han sentit treballadores a bord, com va publicar Faro en l’edició del 29 de març. Des de l’entitat, adscrita al Ministeri de Ciència, incideixen en l’"important i constant esforç" per erradicar aquestes pràctiques, en coordinació amb altres administracions. Entre el 2019 i el 2023 es van formular 12 denúncies per assetjament sexual en tot el CSIC, com consta en una resposta per escrit remesa al Congrés.
El cas de la desaparició de Carmen Fernández va quedar tancat judicialment després que tant el Jutjat d’Instrucció de Gandia com l’Audiència Provincial de València decidissin donar-hi carpetada, fins i tot sense haver pres testimoni a la tripulació. No hi ha gravacions de les càmeres, la revisió de les quals va sol·licitar la família de la dona, que havia denunciat una agressió sexual el 2019 a un membre de la dotació del García del Cid. L’advocat de la família ultima la interposició d’una demanda contra el CSIC, per no haver atès les peticions de Fernández de ser traslladada de vaixell. L’entitat va al·ludir que el conveni de l’embarcació impedia aquesta possibilitat. Al seu camarot, Fernández va deixar escrit en una llibreta: "Si no em trobeu, em vaig llançar per la borda. Us estimo molt".
Quatre mesos amarrat
L’oceanogràfic García del Cid, de 37,2 metres d’eslora i en servei des de l’any 1979, està amarrat a les instal·lacions de DDR Vessels, a Gijón, des del 24 d’abril. Es tracta d’una drassana especialitzada en desballestaments. Però el CSIC no ha llançat encara cap licitació pública que habiliti aquests treballs, ni tampoc ho ha fet de cara a un servei d’encallada o amarratge prolongat en unes instal·lacions privades. A preguntes del Faro de Vigo fonts de l’entitat van assegurar que la decisió de desballestar el vaixell, no comunicada oficialment, es va adoptar el juliol del 2023. Això és, dos mesos abans de la desaparició de Carmen Fernández. No obstant, el CSIC ja havia contractat l’aprovisionament de lubricants i queviures per a aquest vaixell, tant per al 2023 com per al 2024, en sengles licitacions públiques. La primera tenia com a objecte el "subministrament periòdic dels lubricants marins necessaris per a l’aprovisionament dels vaixells d’investigació oceanogràfica i grans equips d’investigació marina", i va ser publicada al portal de contractació del Govern a l’abril. La segona era per al "subministrament periòdic de queviures per al desenvolupament de campanyes als vaixells oceanogràfics per al període 2023-2024", amb un lot específic (el número 3) per al García del Cid. El pressupost sense IVA ascendia a 119.933,14 euros; per al Francisco de Paula Navarro, que no ha sigut enviat a desballestament, el pressupost era de 149.916,15 euros. En cap punt dels dos concursos es fa cap referència al fet que l’embarcació ja no necessitarà ni lubricants ni queviures a partir del 24 d’abril del 2024.
Les 11 persones que es mantenien adscrites a la tripulació d’aquest vaixell d’investigació seran sotmeses a un inèdit ero d’extinció dins de l’Administració General de l’Estat (AGE). "Tot això ens fa sospitar que el CSIC està ocultant la veritable raó per acomiadar aquests treballadors", van censurar els sindicats CCOO, UGT, CSIF i CIG.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Televisió Una soltera abandona la seva cita a 'First Dates' després de les preguntes a les quals va ser sotmesa: "A mi em sembla un escàndol"
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme