Arrencar amb professors nous o encara per arribar

EL PERIÓDICO visita a Sant Celoni un institut escola que concentra tots els temes de l’agenda educativa: de la tenacitat per remuntar el nivell a la dificultat per completar les plantilles, la falta de climatització i els problemes relacionats amb el xec escolar.

Arrencar amb professors nous o encara per arribar
2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’edifici de direcció és un formiguer. A la paret del fons, un retrat de Josep Pallerola, mestre republicà que dona nom a aquest institut escola de Sant Celoni (Vallès Oriental), sembla mirar l’escena amb una mig somriure mentre Ana Alimbau, vocal de la comissió de llibres de l’AFA, prepara amb l’ajuda dels seus fills desenes de bosses de paper amb el material per a tots els nens del centre, que omplen el passadís ordenades per cursos: primer, segon, tercer… Entre les caixes de compassos i agendes, entren i surten del vell edifici central, on encadenen reunions, cap a les aules, els 80 docents del centre que irradien aquesta energia i nervis dels bons, d’inici d’etapa.

Com en la resta d’escoles i instituts catalans, el macroprocés d’estabilització docent ha sacsejat aquest claustre, en què hi ha 13 professors nous de 30 a l’ESO, pràcticament la meitat. "I hem tingut sort que alguns dels interins que teníem han aprovat les oposicions i s’han pogut quedar; però aquesta situació a secundària és aquest curs molt comuna en molts centres", explica Victòria Nadal, la cap d’estudis.

És dimarts, 3 de setembre, falten només tres dies feiners perquè comenci el curs i, a més dels 13 professors nous per acollir a secundària, falten encara vuit mestres de primària per completar la plantilla. Entre ells, tres tutors, per una jubilació a última hora i diverses reduccions de jornada. "Demà [per aquest dimecres] hi ha nomenaments, confiem que se solucioni", explica Anna Busquets, que s’estrena com a directora del centre.

Malgrat l’estrès lògic per la situació –que les adjudicacions d’estiu es fessin tan tard no ha facilitat precisament les coses, ni aquí ni a cap centre–, Busquets es mostra [quan aconsegueix desenganxar-se un segon del telèfon] il·lusionada amb el repte i amb l’equip que l’envolta, que ja prepara programacions i fins i tot les colònies mentre es venten amb les llibretes. La climatització és un altre dels reptes de l’escola catalana, i en aquesta escola es fa evident la necessitat d’afrontar-lo amb urgència.

Fora plovisqueja, però en una aula de cicle mitjà, al pis superior de l’edifici principal, el termòmetre ja marca 28 °C. "I la classe és buida; imagina-te-la amb 25 nens", assenyala Sandra Serrano, tutora de quart de primària, que remarca la urgència de climatitzar les aules.

Notícies relacionades

"Trobo una falta de compromís per part del departament que ens facin començar el curs el dia 9 i que les plantilles encara no estiguin resoltes", critica Mar Hurtado, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. "No saben com distorsiona el ritme d’una escola; un desgavell que costa molt de temps recuperar", prossegueix la presidenta de l’entitat.

Robatori de 500 ordinadors en quatre instituts

Quatre instituts de Santa Coloma de Gramenet han denunciat el robatori d’uns 500 ordinadors portàtils que estaven destinats per als alumnes de diversos centres educatius. Els Mossos d’Esquadra ja han iniciat una investigació. A l’IES Les Vinyes han robat entre 400 i 500 ordinadors, i a l’institut escola La Pallaresa, una cinquantena més, així com unes 30 tauletes que s’havien d’utilitzar tant pel professorat com per l’alumnat. El Departament d’Educació ha anunciat que reposarà els ordinadors al més aviat possible perquè el curs pugui començar amb normalitat dilluns vinent.