Gairebé un de cada quatre afectats canvia de cotxe
Segons una enquesta de l’OCU, el 23% dels conductors afectats per les ZBE s’han hagut de canviar el cotxe i el 13% ho està valorant.

L’entrada en vigor o l’anunci de les restriccions futures també estan marcant un canvi de tendència en el mercat del parc automobilístic. Un 23% dels conductors afectats per les ZBE han hagut de desprendre’s del cotxe vell i el 13% s’ho està pensant, segons una enquesta feta per l’organització de consumidors OCU arran de l’entrada en vigor de 151 ZBE.
Davant aquestes dades, l’organització ha expressat les seves queixes pels "extraordinaris retards" d’un any en la tramitació de les ajudes Moves 3. Segons l’OCU, "al termini de sis mesos per a l’aprovació autonòmica de l’ajuda per a cotxes elèctrics, s’hi ha de sumar després el temps que porti presentar la documentació requerida i el que finalment es tardi a concedir l’import sol·licitat".
Segons l’opinió de l’organització, el retard en les ajudes, la quantia de les quals pot ascendir a 7.000 euros si s’entrega a canvi un vehicle per desballestar, "està desincentivant la compra de cotxes menys contaminants". És per això que l’OCU insta el Govern a agilitzar la concessió de les ajudes, perquè es concedeixin en el mateix moment de la compra del vehicle, tal com es contemplava en l’anterior Pla Pive, "molt més senzill i efectiu". Una altra solució "interessant" per a l’OCU per la seva immediatesa, "seria descomptar l’import de l’ajuda del Pla Moves 3 del cost de l’IVA".
Revisar el sistema
L’OCU manté a més la seva petició de revisar el sistema d’etiquetes de la DGT de manera que es contemplin les emissions reals, no el tipus de motor del cotxe. Un estudi recent de l’organització revela que els automòbils més venuts amb motor de combustió i etiqueta C generen unes emissions de CO2 durant el seu cicle de vida similars o fins i tot inferiors a bona part dels vehicles mild hybrids i alguns dels híbrids més grans i potents, amb etiquetes Eco o Zero Emissions que faciliten el seu accés i aparcament a les ZBE.
Alhora, l’OCU recorda a les administracions la necessitat d’impulsar altres mesures que prioritzin mitjans de transport alternatius, com la construcció de pàrquings dissuasoris als límits de les ZBE, gratuïts i ben connectats amb el centre mitjançant transport públic.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació a Catalunya Les escoles La Farga i la Vall comuniquen a les famílies que segregaran per sexe i que perdran el concert
- Investigació La desigualtat també arriba al llit: per què les dones tenen menys orgasmes en relacions heterosexuals
- Malalties mentals Un actor de 'Merlí' se sincera sobre la depressió que va patir durant la sèrie: "Em va salvar la vida"
- Al Congrés Óscar Puente, sobre les fallades a Rodalies: «Si hi invertim més, fem inviable la prestació del servei»
- Consellera del Govern L'oposició critica que Martínez Bravo visqui entre Madrid i Barcelona i li demana que corregeixi "aquest fet inèdit"