Balanç de la DGT
L’estiu deixa 241 morts, quasi la meitat motoristes i ciclistes
La sinistralitat viària gairebé no augmenta respecte a l’any passat tot i que s’ha registrat un rècord en el nombre de desplaçaments.

L’estiu a les carreteres deixa darrere seu 241 morts, tres més que a l’estiu anterior, cosa que suposa una tendència a l’estabilitat a un context en el qual els desplaçaments han batut un rècord. No obstant, crida l’atenció que gairebé la meitat de les víctimes, 112, han sigut usuaris vulnerables, com motoristes, ciclistes i vianants. El còmput total d’aquest tipus d’usuaris morts ha crescut un 8%, fins a situar-se en la xifra més alta en els últims deu anys. "Són dades dolentes i no em cansaré de repetir que un sol mort a la carretera és un preu inassumible per a una societat moderna i avançada com la nostra", va remarcar ahir el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, a la presentació del balanç provisional de l’estiu a les carreteres.
El titular d’Interior va destacar, d’una banda, que s’ha produït un rècord de desplaçaments de llarg recorregut, fins a 97,7 milions de viatges per carretera, 4,1 milions més que l’estiu passat, cosa que suposa la xifra més gran de la sèrie històrica. Malgrat l’increment del trànsit, s’ha registrat una reducció del 3% en el nombre de sinistres mortals (al passar de 227 el 2023 a 221 el 2024), però amb un augment del nombre de morts en tres persones, un 1%, de 238 a 241 defuncions.
Per comunitats
Andalusia i Castella i Lleó són les comunitats amb més morts, mentre que a Madrid i Catalunya hi ha hagut els descensos més grans, amb 10 i 9 morts menys respectivament. El repunt global en la mortalitat és perquè aquest estiu hi ha hagut 17 sinistres amb més d’una víctima mortal, en què van morir 37 persones; mentre que el 2023 hi va haver 11 sinistres d’aquest tipus, en què van morir 22 persones. Destaquen un sinistre amb 3 morts l’11 d’agost a Osca i un altre el 3 agost a Màlaga amb 4 víctimes mortals.
Crida l’atenció l’elevat nombre de morts vulnerables, que suposen el 46% del total. De les 112 víctimes mortals, 76 eren motoristes, 12 més que l’any anterior, la qual cosa suposa una dada "dramàtica", segons Marlaska. A més, tal com va alertar EL PERIÓDICO a principis d’agost, s’ha produït un repunt del nombre de ciclistes que perden la vida a les carreteres. En tot just dues setmanes, entre finals de juliol i principis d’agost, van morir set persones, cosa que eleva el còmput de l’estiu a 15 defuncions, tres més que l’estiu anterior.
La bona notícia és que el nombre de vianants morts en autopistes o autovies s’ha reduït a la meitat, de 15 víctimes mortals el 2023 a 7 aquest any. A la resta de les carreteres, el número és el mateix, 13 morts. També han disminuït, un 13%, les víctimes mortals a bord d’un turisme, mentre que han augmentat els morts en furgonetes, que han passat de 5 a 15.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Futbol Thiago Alcántara, Jordi Alba i l’exlíder local d’ERC postulen precandidatura conjunta a la presidència del CE l’Hospitalet
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear