RODALIES

Enrenou entre alcaldes de Tarragona per les obres del túnel de Roda de Berà

«Venen mesos molt complicats», denuncien els regidors. L’Estat estudiarà les crítiques per ajustar el pla alternatiu de transport per les actuacions.

Enrenou entre alcaldes de Tarragona per les obres del túnel de Roda de Berà
2
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Enrenou entre els alcaldes del Camp de Tarragona per la proposta de Renfe i el Govern per pal·liar les conseqüències del tall ferroviari que afectarà les línies de Rodalies Sud durant, almenys, cinc mesos: des de principis del mes d’octubre fins al pròxim març. A menys d’un mes del tall de vies entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders per les obres d’adequació del túnel de Roda de Berà, els usuaris encara no tenen cap informació dels plans alternatius que oferirà Renfe. Ahir es va produir una reunió entre la secretaria d’Estat de Transports, ADIF i els municipis implicats, però els alcaldes van sortir amb més preguntes que respostes.

"Les obres són necessàries perquè cal millorar la infraestructura, però venen mesos molt complicats", va ser la frase més repetida per alguns dels alcaldes que van assistir a la reunió. Es referien a les mesures alternatives que, al seu torn, són el pla de transport més costós de la història. A la reunió, els municipis van poder fer arribar les seves preocupacions al secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, que estudiarà les crítiques i va anunciar que les obres "revolucionaran" la mobilitat a Tarragona.

El pla proposat, malgrat que de moment encara sense cap més concreció, preveu línies de bus des de totes les poblacions afectades i l’ús alternatiu de les vies interiors, que passen per Picamoixons (Alt Camp).

Cinc línies afectades

La connexió tallada entre Sant Vicenç i Tarragona afectarà les línies R13, R14, R15, R16 i R17. De Sant Vicenç per a dalt (fins a Barcelona) i de Tarragona per a baix (cap a Lleida, Reus i Tortosa) els trens continuaran operant amb previsible normalitat.

A Tarragona, Renfe projecta dues parades de bus: una a la mateixa estació d’ADIF i una altra a l’intercanviador de Battestini, que s’inaugurarà a finals d’any.

Aquests són els "detalls a polir", segons les paraules de l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales (PSC), que vol prescindir de la parada de l’estació de tren per la "gran quantitat d’autobusos que passarien pel centre". La de Battestini, ja projectada com un nus d’enllaços, permetria una connexió més ràpida amb l’autopista. Però en aquest cas, els usuaris que arribessin amb tren a Tarragona haurien de caminar gairebé 20 minuts per agafar el bus cap a Barcelona. "L’actuació és necessària per millorar les freqüències, però la inversió ara ve amb presses", reconeixia Viñuales, preocupat "per la durada de les obres".

Notícies relacionades

Dos municipis es queden amb connexió zero amb Tarragona i amb Sant Vicenç: Altafulla i Torredembarra dependran únicament del bus, però aprofitaran el tall per fer reparacions a les seves instal·lacions. Jordi Molinera (ERC), coalcalde d’Altafulla, va criticar la "falta d’informació sobre horaris i quantitat de trens" i va reclamar més planificació per als ciutadans.

Davant la falta de respostes, Molinera demana a ADIF que els permeti fer la reparació "en un temps rècord" d’un pas subterrani pendent de fa anys i que solucionaria el problema d’inundacions del barri marítim. Per la seva banda, l’alcalde de Torredembarra, Val Pino (PSC), augurava "cinc mesos molt complicats" per als municipis i la mobilitat dels ciutadans.