EL NOU CURS A CATALUNYA

Sense mòbils, amb més aules d’acollida i menys burocràcia

Les guies d’aprenentatge bàsic arribaran als centres en el segon trimestre

Al gener es consolidaran les millores laborals pactades, assegura Niubó

L’any escolar s’inicia dilluns amb més d’un milió i mig d’alumnes, gairebé mil docents més i una conselleria que es proposa «la millora educativa».

Sense mòbils, amb més aules d’acollida i menys burocràcia
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El curs 2024-2025 arrenca dilluns a Catalunya amb 1.610.346 alumnes, en una plantilla de 82.277 professors, gairebé mil més que el curs passat, sense mòbils i amb una conselleria amb la mirada posada en "la millora educativa", en recuperar la confiança en el sistema educatiu i reduir la burocràcia. Així van presentar ahir algunes de les novetats del curs.

Senyal de prohibició d’utilitzar el telèfon mòbil a un institut de Barcelona. | FERRAN NADEU /

FN

Sense mòbils.

Aquest serà el primer curs en què els mòbils estaran prohibits tant a primària com a l’ESO. Sobre el detall de la seva regulació, la consellera ha dit que "és important que a escoles i instituts hi hagi consens sobre el seu ús" i ha remarcat que a l’ESO "és un recurs d’aprenentatge".

"Cada centre ha establert el seu pla d’ús, des d’inspecció i des de la conselleria acompanyarem i analitzarem els models, amb la idea d’estendre els models que més funcionen", va explicar la secretària general de la conselleria, Teresa Sambola.

Més aules d’acollida.

Un dels reptes del curs serà "gestionar la convivència, sobretot a secundària", en què "malgrat la baixada demogràfica, hi ha més concentració d’alumnes i aules massificades, especialment a entorns metropolitans", que es deu, en gran part, a l’"elevada matrícula viva" que "tensa el sistema", va afegir Esther Niubó.

Per gestionar la matrícula viva (l’alumnat nou que comença classes una vegada iniciat el curs), aquest curs s’han incrementat les aules d’acollida ordinàries, que són la porta d’entrada dels alumnes que arriben al llarg del curs al sistema educatiu, fins a les 1.285 dotacions. Sobre les aules d’acollida accelerada, a la ciutat de Barcelona s’afegiran 2 aules a les 8 existents i s’instauraran cinc més a Badalona, l’Hospitalet de Llobregat, Tarragona, Salou i Santa Coloma de Gramenet, amb objectiu d’augmentar-les en els pròxims cursos, si el resultat així ho indica.

Per garantir una bona integració dels alumnes que passen per les aules d’acollida abans d’ingressar a les ordinàries, la secretària de Política Educativa, Josefa Beltrán, va indicar que durant tres anys es garantiran les mateixes dotacions a 888.

Guies d’aprenentatge i plans de millora en mates i lectura.

Per començar a "millorar el nivell educatiu", en el segon trimestre arribaran als centres les guies d’aprenentatge bàsic, sobretot en llengües i matemàtiques, que és una de les mesures proposades pel grup d’experts creat després del fiasco de PISA.

També arribarà el Programa del pla de reforç de les matemàtiques Florence, al qual de moment, com va avançar aquest diari, s’han adherit només 87 centres, però amb la previsió d’arribar a 200 en el primer trimestre. L’aplicació del programa compta amb una ajuda de vuit milions d’euros per part del Govern de Pedro Sánchez.

Menys burocràcia.

Una altra de les mesures que la consellera va destacar per a aquest curs és la posada en marxa d’"un pla per reduir la càrrega burocràtica", per la qual cosa s’atén una de les demandes de les direccions, sindicats i professorat. Per això, la consellera ha assenyalat que 70 aplicacions s’han unificat en una d’única i ha afegit que el pla "oferirà suport i acompanyament a les direccions dels centres" amb l’objectiu d’"eliminar burocràcia i centrar-nos a millorar el lideratge pedagògic".

Notícies relacionades

Millores laborals docents.

Esther Niubó també va assegurar que el mes de gener es consolidaran les millores laborals pactades amb els sindicats de professors, com el cobrament del plus d’antiguitat als cap de sis anys i no als nou, la reducció de l’horari lectiu en una hora per als més grans de 55 anys i l’equiparació salarial entre els professors de secundària i formació professional.