MOBILITAT

El Tram Camp va prenent forma

La primera fase del tramvia del Camp de Tarragona connectarà Cambrils i Vila-seca, majoritàriament per l’antiga línia de ferrocarril i en algun tram tindrà catenària.  

El Tram Camp va prenent forma
3
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

El futur Tram Camp ha rebut aquesta setmana una empenta. La primera fase del tramvia del Camp de Tarragona connectarà Cambrils (Baix Camp) y Vila-seca (Tarragonès), majoritàriament per l’antiga línia de ferrocarril. Actualment s’està acabant el projecte constructiu, les obres del qual es preveu que s’iniciïn el 2025, segons va anunciar la consellera de Territori, Sílvia Paneque a Cambrils. "Volem escoltar i estar presents en els municipis, això serà l’objectiu del Govern", va assegurar. El repte del Govern és que el tramvia entri en servei a finals del 2026.

El principal inconvenient és que només amb les bateries no es podria fer tot el recorregut i, per tant, serà necessària alimentació elèctrica, almenys en un quilòmetre de recorregut. Aquest primer tram presentat afectarà els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca i comptarà amb 14 quilòmetres de vies i 14 parades (tres de les quals, de connexió amb Rodalies). Com a novetat, l’alcalde de Salou (Tarragonès), Pere Granados, habitualment molt crític amb el projecte, es va sumar aquesta vegada a la fotografia de família dels ajuntaments amb el Govern i va mostrar una sintonia inusual amb què vol evidenciar que el municipi, ara sí, vol el Tram Camp.

Una de les principals reivindicacions que va protagonitzar des de fa anys l’alcalde de Salou era que el tramvia comptés amb "un sistema ferroviari integrat i inclusiu" que no suposés una barrera arquitectònica que travessaria el municipi. El projecte del Govern és que el Tram Camp aprofiti el traçat previ de les vies ferroviàries històriques, que a Salou van deixar de funcionar el 2020 amb la reordenació de les línies de Rodalies. Això significa que el recorregut ja està traçat i que part del material anterior ja està retirat, el que queda ara és la instal·lació de les vies i la pacificació de l’entorn. Un element amb què, ara, Granados es mostra satisfet: "No he sigut crític, sinó reivindicatiu amb un govern morós; ara hi ha un compromís ferm del Govern per donar compliment a les nostres reclamacions".

Precisament la urbanització del tram urbà de Salou ha permès desembussar les relacions de la Generalitat amb el municipi: Granados acusa de "morositat" el Govern per considerar com a deute el pagament de 14 milions d’euros arran del decret de creació, el 1989, del Consorci Recreatiu i Turístic (CRT), part dels terrenys que ha d’ocupar Hard Rock. Ara, Granados ha aconseguit el compromís d’aquest pagament, que servirà per a la urbanització de l’Eix Cívic, per on passa precisament el tramvia i el seu tram sense catenària.

Es dona la circumstància que ara Granados governa a Salou amb les sigles del PSC després que l’any passat, abans de les eleccions municipals, el seu partit d’àmbit municipal, FUPS, trenqués la coalició que tenia amb Junts i amb què governava des del 2009. Amb la foto de dimecres passat amb la consellera Paneque (PSC), l’alcalde de Cambrils, Alfredo Clúa (PSC), i altres representants del territori, Salou enterra les discrepàncies amb el Govern.

Notícies relacionades

Objectiu: la intermodalitat

Més allá del municipi de Salou, reutilitzar el traçat de l’antiga línia de tren significa que aquesta part urbana de Cambrils tornarà a tenir ús. Un recorregut en total, el de la primera fase, que comptarà amb aquests 14 quilòmetres de tramvia i 14 parades repartides en els tres municipis, ja definitives i fins i tot amb els noms adjudicats. Tres d’aquestes parades seran d’intercanvi amb les estacions de tren Rodalies, ja en funcionament: Cambrils Nord, Salou-PortAventura i Vila-seca. Així ho va presentar Carlos García, tècnic del Departament de Territori: "Aquestes estacions s’han definit així per dotar de proximitat el Tram Camp i per donar resposta a la demanda". Per al Govern la combinació entre parades de tramvia i d’estacions de tren suposa una aposta per la intermodalitat.