La meitat d’escolars no actuen quan veuen casos de ‘bullying’

Un estudi a partir de 9.000 enquestes revela, no obstant, que va a la baixa el percentatge dels que afirmen que hi ha assetjament a la seva escola.

Una nena en una escola. | FERRAN NADEU

Una nena en una escola. | FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El 9,4% de l’alumnat de primària i secundària afirma que hi ha assetjament escolar a la seva classe, una xifra que continua sent molt preocupant tot i que es tracta de la més baixa dels últims anys i és molt semblant a la d’altres països (la mitjana de l’OCDE és de 8,3%). Malgrat totes les campanyes de conscienciació, l’informe ratifica que un dels grans problemes per combatre el bullying és la llei del silenci. Gairebé la meitat dels estudiants admet que no actua quan un company o companya és víctima d’un agressor. Així ho revela l’informe anual de la Fundació d’Ajuda a Nens, Nenes i Adolescents en Risc (ANAR), publicats ahir i realitzat amb enquestes, a 9.300 nens i nenes de diverses comunitats autònomes entre 11 i 14 anys.

Titulat L’opinió dels estudiants, l’estudi confirma que el bullying va a la baixa. A les edicions anteriors constaven xifres més altes d’aquest malson escolar: 11,8% en el curs 2022-2023; 24,4% en el 2021-2022; i 15% en el 2020-2021 (el curs de la pandèmia, quan es va produir el tancament físic de les escoles). La disminució, entre altres motius, s’explica perquè en les anteriors edicions els tècnics preguntaven als estudiants sobre la percepció que tenien del bullying. Aquest any és el primer en el qual es pregunta directament als xavals i xavales si coneixen, efectivament, algun cas.

"És important continuar sensibilitzant els adolescents de la importància de no callar si presencien un cas de bullying. Cal continuar empoderant-los perquè prenguin partit, defensin la víctima i comuniquin immediatament la situació a les famílies i als docents", explica Lorenzo Cooklin, director general de la fundació Mutua Madrileña, institució que coopera amb ANAR per a la realització de l’informe.

En la majoria dels casos, el bullying es comet de manera presencial (6,5%), mentre que la resta es produeix de forma online o combinant ciberbullying i assetjament físic. En el cas del ciberbullying es comet via xarxes socials: WhatsApp (71%), Instagram (44%) i TikTok (41%). La intel·ligència artificial (IA) també és present en el 20% de les situacions. Insults, malnoms i burles són el tipus d’assetjament més freqüent (87%), seguit de l’aïllament (42%), la difusió de rumors (26%) i els cops i puntades de peu, un tipus d’assetjament que ha disminuït en un any del 24% al 22%.

No és esporàdic

Notícies relacionades

El bullying no és un assetjament puntual o una burla esporàdica. És un malson allargat en el temps. L’informe d’ANAR assegura que dura mesos en el 47% dels casos, mentre que en el 26% s’allarga setmanes. El 26% el pateix durant més d’un any. "En aquests casos, les víctimes solen patir traumes complexos de tractar. Especialment rellevant és l’assetjament psicològic, que no deixa marques visibles però danya profundament les víctimes. És important l’atenció primerenca de qualsevol cas i continuar treballant en la prevenció a les aules", explica Benjamín Ballesteros, director de programes de la fundació ANAR.

Els assetjadors no solen estar sols sinó que s’envolten d’una camarilla. En la meitat dels casos, el bullying es porta a terme per diversos botxins. ¿Per què assetgen? Els motius més freqüents són les coses que fa o diu algú (gairebé el 58%) i el seu aspecte físic (55%). Gairebé el 20% dels enquestats asseguren que l’assetjament es produeix perquè la persona agredida "fa pudor o està bruta". L’orientació sexual és un altre dels motius esgrimits (7%).