Un de cada quatre joves espanyols no estudia després de l’ESO

L’OCDE va publicar ahir un nou estudi, ‘Panorama de l’educació’, que, a diferència de l’informe PISA, parteix d’un compendi d’estadístiques educatives internacionals. Un any més, Espanya en surt relativament malparada. En el que sí que destaca per bé és en l’escolarització de 0 a 3 anys i en la taxa de graduats superiors.

Un de cada quatre joves espanyols no estudia després de l’ESO
3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El nivell educatiu de la població no només està relacionat amb una taxa més elevada d’ocupació i sou sinó també amb un millor estat de salut. D’aquí la importància d’anar més enllà de l’educació obligatòria (en el cas d’Espanya, primària i ESO). L’organització econòmica OCDE va publicar ahir una nova edició de l’estudi Panorama de l’educació, que, a diferència de PISA, no basa els seus resultats en una prova específica als escolars sinó que es tracta d’un compendi d’estadístiques educatives internacionals. Un any més, Espanya surt relativament malparada en la taxa de població que, a tot estirar, té l’ESO i no continuen estudiant. En el que sí que destaca, per bé, és en l’escolarització de 0 a 3 anys (que no és obligatòria, però pot ser un predictor de futur èxit acadèmic) i en la taxa de graduats superiors. Això és el que diu l’informe.

No anar més enllà de l’ESO.

El 35,5% dels espanyols amb edats compreses entre els 25 i els 64 anys tenen un nivell d’estudis bàsics. És a dir, s’han limitat a cursar l’educació obligatòria: primària i ESO. El percentatge ha baixat des del 2010, quan es va registrar un 47%, però continua sent més alt que la mitjana dels països que integren l’OCDE (19%) i la UE (16,4%). Països com Portugal, Colòmbia, Itàlia i el Brasil tenen percentatges més alts que l’espanyol, molt allunyat dels territoris top com els EUA (8%), Finlàndia (11%) o la veïna França (16%).

No obstant, la fotografia espanyola canvia a millor si, en lloc de mostrar la població adulta, s’escull només la gent jove. Entre els 25 i els 34 anys, el percentatge de persones amb estudis bàsics és del 25,7% (davant el 34,7% registrat el 2016). En aquesta franja d’edat, Espanya també segueix lluny de la mitjana de l’OCDE (13,6) i la UE (12%). "Un dels nostres reptes és disminuir el percentatge de joves que es limiten a tenir els estudis bàsics", reconeix el nou secretari d’Estat d’Educació, Abelardo de la Rosa, convençut que l’actual política de beques contribuirà a revertir la situació.

Gran bretxa entre nadius i migrants.

L’informe deixa millor Espanya quan mostra la taxa de persones amb estudis superiors (FP superior o graus universitaris). Una mica més de la meitat (52%) de les persones amb edats compreses entre els 25 i els 34 anys té formació acadèmica superior, per sobre de la mitjana de l’OCDE (47%) i la UE (44%). Els països que encapçalen la llista són el Japó, Irlanda, Noruega i el Regne Unit, amb el 57%. A Espanya, la diferència entre la proporció d’homes i la de dones amb nivell superior d’educació és de gairebé 12 punts percentuals en favor de les dones. Per comunitats, Euskadi és el territori amb més taxa de població amb estudis superiors (55,7%), seguida de Madrid (50%) i Cantàbria (49%). Catalunya ocupa el quart lloc (44,8%). L’informe destaca l’enorme diferència que hi ha en formació superior entre la població nativa i els migrants: el 45% davant el 28%, la diferència més gran entre tots els països analitzats.

L’ocupació dels universitaris, menor.

El 63% dels joves espanyols d’entre 25 i 34 anys que tenen un nivell d’estudis bàsics estan empleats, un percentatge que està lleugerament per sobre de la mitjana de l’OCDE (61%) i la UE (58%). Per a la resta de nivells de formació, les taxes d’ocupació a Espanya són més baixes que a les mitjanes dels països de l’OCDE i de la UE. Els que tenen educació superior ostenten una taxa d’ocupació del 83%.

Més percentatge d’educació infantil.

La taxa d’escolarització en el primer cicle d’educació infantil a Espanya és més alta que la de les mitjanes de l’OCDE i de la UE i ha augmentat gairebé 10 punts entre el 2013 i el 2022. L’escolarització de 0 a 3 anys arriba gairebé al 42% i situa Espanya entre els països amb més percentatge juntament amb Suècia (47%) i Noruega (58%). L’impuls a l’educació infantil s’observa també en la taxa d’escolarització de l’alumnat de 4 anys, que se situa en el 97%, molt per sobre de la mitjana de l’OCDE (89%) i dels països de la UE (92%).

Notícies relacionades

El doble de repetidors que a l’OCDE.

L’informe consagra una altra realitat del sistema educatiu espanyol: l’alt nivell de repetició. A la mitjana dels països OCDE, el 3,2% dels estudiants matriculats de 4t d’ESO han repetit algun curs prèviament, percentatge que es dispara fins al 6% en el cas d’Espanya.