L’FP comença el curs amb 31.000 alumnes sense plaça assignada

Avui es publiquen els llocs que han quedat vacants i s’obre una última preinscripció després de la segona ronda de matriculacions. Els especialistes apressen a posar el focus en l’alumnat migrant per revertir l’abandonament escolar.

L’FP comença el curs amb 31.000 alumnes sense plaça assignada
3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El primer foc –simbòlic, ja se sap– que li va tocar afrontar a la nova consellera d’Educació, Esther Niubó, ja a finals d’agost, va ser el desgavell en les preinscripcions de la formació professional, uns estudis que, com el batxillerat, comencen avui el curs. Bé, comencen els alumnes que s’han pogut matricular. A Catalunya hi ha més de 31.000 joves –segons dades del departament, 14.932 sol·licitants de grau superior (GS) i 16.472 de grau mitjà (GM)– que encara estan a l’espera que avui mateix, amb les classes ja en marxa, es reobri el procés amb la publicació de les últimes places vacants després de tancar-se la segona ronda de matriculacions.

Tal com estava previst, s’inicia un nou període de preinscripcions. Si finalment troben una plaça que s’adapti a les seves necessitats, aquests alumnes avui penjats no podran matricular-se fins a l’última setmana de setembre, de manera que, en el millor dels casos, no començaran les classes fins a tres setmanes després que els seus companys, amb les conseqüències que això té en l’alumnat més vulnerable, que és majoritàriament el que no obté plaça en la primera ronda per qüestió de nota.

Tots els estudis demostren que l’alumnat en risc d’exclusió social, un de cada tres a Catalunya (xifra enquistada en els últims 10 anys), és també el que obté pitjors resultats acadèmics i el que abandona l’escola més aviat. L’últim informe PISA –per utilitzar el termòmetre del qual parla tothom– mostrava, per exemple, que l’alumnat d’origen migrant obtenia una mitjana de 32,5 punts (un curs i mig) menys en matemàtiques respecte a un estudiant no migrant. Precisament, els especialistes d’àmbit europeu en formació professional apressen a posar el focus en aquest col·lectiu per revertir l’abandonament escolar i formar mà d’obra qualificada per fer front a curt termini a l’impacte de la crisi demogràfica en el mercat laboral.

"L’abandonament escolar prematur en els graus mitjans [només el 30% dels que comencen acaben el curs, segons les últimes dades] es concentra principalment en el primer trimestre del primer curs; és allà on cal posar el focus per evitar l’abandonament", assenyala Mónica Moso, responsable del Centre de Coneixement i Innovació de Caixa Dualiza. És per això que el fet que alumnes en situacions complexes comencin tres setmanes més tard és crític i pot resultar decisiu a l’hora de generar o no vincle, una condició que des dels instituts de formació professional fa molt temps que denuncien.

Quant al comprensible dubte d’on sortiran aquestes hipotètiques places aquest setembre si a l’agost ja no n’hi havia per a tothom, el departament assenyala que el mes passat ja s’acumulaven 10.384 vacants [4.838 en GM i 5.546 en GS], unes places, això sí, que no havien sigut demandades, és a dir, volgudes, en cap de les 10 opcions sol·licitades pels més de 31.000 alumnes que encara no tenen plaça assignada. Fonts de la conselleria expliquen també que, en la llista que es publicarà avui, tot indica que aquesta xifra augmentarà, ja que cal sumar-hi les places dels alumnes que sí que van aconseguir alguna assignació en l’anterior ronda de matriculació però no van acabar inscrivint-s’hi.

Notícies relacionades

El 26% deixen els estudis

Els motius d’aquest "alliberament" de places en temps de descompte són tan diversos com previsibles (això passa cada any). En alguns casos és perquè l’alumne, al final, es decideix a fer batxillerat (aquest curs ha rebut gairebé 11.000 alumnes més), anar a la universitat (en el cas dels GS), matricular-se en centres privats (l’FP privada s’ha disparat un 845% a Catalunya des del 2013) o començar a treballar, opcions que incrementen les xifres d’abandonament escolar primerenc: dimarts passat, un informe de l’OCDE alertava que gairebé el 26% dels joves espanyols es limiten a l’ESO i no continuen estudiant, una taxa que duplica la mitjana de la Unió Europea.