Daniel Turienzo: "La formació dels pares influeix en el recorregut escolar"

Daniel Turienzo: "La formació dels pares influeix en el recorregut escolar"
2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

L’OCDE ha publicat un estudi que confirma que Espanya continua tenint un problema amb l’abandonament escolar primerenc. ¿ Per qué? ¿Què està passant?

Quan observem els resultats educatius no podem mirar només què passa a les aules perquè hi ha un ecosistema social i laboral en les trajectòries escolars. El nivell formatiu dels teus pares i el nombre de llibres que es llegeix a casa teva influeix molt en el teu recorregut escolar. A Espanya, gairebé el 14% de l’alumnat no acaba batxillerat, però aquest percentatge és 12 vegades superior quan la mare només té estudis primaris respecte a quan té estudis universitaris, i vuit vegades més en les famílies que pateixen dificultats per arribar a fi de mes.

¿Per què és tan important la mare?

Això està canviant una mica, però, tradicionalment, la literatura acadèmica confirma que un dels predictors d’èxit escolar més grans és la formació de la mare. Hi ha altres estudis que confirmen que si un dels teus progenitors, ja sigui la teva mare o el teu pare, té educació superior tens fins i tot un 77% de possibilitats de tenir-la també. Però a més de tot això cal tenir en compte el mercat laboral.

¿En quin sentit?

Les zones en les quals hi ha més ocupació en sectors com la construcció, el turisme i l’hostaleria atrauen els alumnes que no continuen estudiant. Així va passar, per exemple, abans de la crisi del 2008. Si a la teva zona abunda la feina d’alta qualificació, la població estudia més temps.

"Qui més s’esforça és qui té una millor carrera acadèmica" és una frase falsa, segons el seu llibre. ¿Per què?

Un fake important que influeix en els altres. Els resultats no només depenen de l’esforç individual sinó del teu origen social, això és una cosa que passa a Espanya i a la resta del món. No neguem la importància de l’esforç i la capacitat individual, però demanem replantejar la perspectiva. És fonamental conèixer les circumstàncies personals perquè, amb igual esforç, és molt possible que els resultats siguin molt diferents.

¿És el que passa, per exemple, amb l’alumnat migrant, que sol tenir pitjors resultats?

Notícies relacionades

Si tenen pitjors qualificacions no és pels seus costums, sens dubte. Ni pels seus valors o creences religioses. Si obtenen pitjors resultats no és per ser migrants sinó per ser més pobres. L’OCDE sempre demana que, en termes educatius, no es comparin nadius i migrants, sinó migrants amb nadius del mateix nivell social i cultural. Llavors, les diferències no són tantes.

Una cosa semblant passa amb la concertada. Molta gent associa aquest tipus d’escoles amb millors resultats acadèmics.

Efectivament. Una comparació rigorosa mostra que l’educació a les escoles concertades no aconsegueix millors resultats acadèmics que en els centres de titularitat la pública, sinó que les diferències es deuen al diferent perfil de l’alumnat.