Catalunya impulsa un pla per remuntar el baix nivell d’anglès

El programa pilot, que inclourà 50 centres i es posarà en marxa el curs que ve, se sumarà als reforços en matemàtiques i comprensió lectora que ja s’estan implementant.

Classe d’anglès a l’escola Joan Maragall del Prat de Llobregat. | DANNY CAMINAL

Classe d’anglès a l’escola Joan Maragall del Prat de Llobregat. | DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La consellera d’Educació, Esther Niubó, va assenyalar en la primera roda de premsa en el càrrec, divendres abans de la tornada al col·le, que aquest any el curs començaria amb la planificació feta pel Govern anterior, ja que "seria irresponsable" fer el contrari tenint en compte que el nou Executiu va prendre possessió del càrrec en plenes vacances d’estiu. Així doncs, els dos plans de millora que es portaran a terme aquest curs són els heretats de comprensió lectora i matemàtiques, malgrat que aquest últim serà reorientat, com va avançar aquest diari, per arribar als centres amb pitjors resultats.

Malgrat això, la nova consellera sí que ha volgut ja aquest curs introduir a l’agenda una de les qüestions que més preocupava el seu partit quan estava a l’oposició: la necessitat de remuntar el nivell d’anglès. Aquest va ser un dels punts en què més va insistir l’equip de Niubó abans d’accedir a la conselleria des del que van anomenar el Govern alternatiu, invent que va aixecar comprensibles perspicàcies, però que els va servir per fer un treball des de l’oposició que ara els resulta útil per no aterrar de zero en un transatlàntic com és el Departament d’Educació.

Amb aquest afany, Niubó ha anunciat, en el marc de la millora educativa com un dels eixos de la legislatura, la posada en marxa del programa Shine (‘brillar’ en anglès), per "fer brillar" els alumnes en aquesta llengua, una de les moltes assignatures pendents del sistema. Tot i que el programa no està previst que arribi a les aules fins al curs 2025-2026, aquest exercici ja es farà formació als professionals que hauran d’orientar els centres en aquest programa de reforç. La previsió inicial és que arribi en una primera fase a 50 centres, amb l’objectiu d’ampliar-ho.

Segons un informe que va elaborar el mateix PSC des de l’oposició fa poc més d’un any, el juny del 2023, recollit en el seu Pla d’impuls i millora de l’aprenentatge de l’anglès i les llengües estrangeres (2024-2030), amb dades de les competències bàsiques del curs 2021-2022, un de cada cinc alumnes de quart d’ESO no tenia el nivell mínim d’anglès. I, posant la lupa en la complexitat del centre (és a dir, el nombre d’alumnes amb dificultats socioeconòmiques), les diferències es fan encara més evidents que en altres matèries. El mateix informe assenyalava que en els de complexitat baixa, els alumnes que suspenen anglès se situen en el 6,3%, mentre que, en els de complexitat alta, el percentatge escala fins al 34,5%.

Notícies relacionades

Factors externs

A aquest factor se suma que aproximadament el 30% dels alumnes d’ESO aprenen anglès fora de l’institut, segons dades d’un informe de la Fundació Bofill. És a dir, l’anglès és l’aprenentatge que més depèn de factors externs al mateix centre i que més lligat està al capital econòmic i cultural de les famílies. Entre les mesures que recollia el pla elaborat pel PSC des de l’oposició fa poc més d’un any, encara no posades sobre la taula com a Govern –tot i que és cert que porten poques setmanes al timó–, hi havia "universalitzar l’anglès en la segona etapa de l’educació infantil, introduint el seu ensenyament adequat entre els tres i els cinc anys en el 58% dels centres públics que encara no el tenen incorporat". Caldrà veure si entra al seu full de ruta ara que dirigeixen la conselleria.