Del Camí de Santiago a TikTok

Molts dels 100 instituts adherits al programa de l’Europarlament van més enllà de les activitats obligatòries exigides per Brussel·les i fan treballs tan originals com donar visibilitat a les eleccions europees als llogarrets gallecs a partir d’impermeables blaus.

Del Camí de Santiago a TikTok
3
Es llegeix en minuts
PATRÍCIA MARTÍN

Cada any, més de 100 instituts espanyols participen en el Programa Escoles Ambaixadores del Parlament Europeu (EPAS), que té com a objectiu que l’alumnat de secundària, batxillerat, educació especial o formació professional tingui un coneixement més gran d’Europa i interioritzi com els afecta en la seva vida quotidiana. El fi últim és que se sentin part del gran projecte comunitari.

Adherir-se a la iniciativa, que va començar fa 10 anys a tots els països de la Unió i cada any incorpora més instituts, comporta la realització d’una sèrie d’activitats obligatòries, com col·locar en un lloc visible un plafó informatiu actualitzat sobre el Parlament Europeu, treballar amb els materials didàctics proporcionats per la UE o celebrar el Dia d’Europa. Però molts instituts van més enllà i, gràcies a la implicació de professors i alumnes, fan tota mena d’activitats dignes d’un guardó a l’esforç i l’originalitat. Des de dissenyar samarretes o mascotes fins a organitzar un festival d’Eurovisió escolar.

Entre les propostes, destaca la d’un institut d’Albacete, l’Andrés de Valdelvira, que va organitzar l’any passat un Camí de Santiago, en el qual van participar 100 joves de cinc països (Espanya, Portugal, Alemanya, Bulgària i Romania).

Xoc cultural

"El nostre institut té una tradició d’internacionalització llarga, amb programes bilingües en anglès, alemany, italià i projectes Erasmus. Quan ens vam incorporar al programa EPAS vam decidir parlar amb centres d’altres països i animar-los a organitzar un Camí de Santiago conjunt com a símbol de la UE unida en la diversitat de cultures. Per als alumnes participants el xoc cultural va ser difícil, de vegades, però es va crear certa fraternitat i vam aprofitar el recorregut per donar visibilitat a les eleccions europees als llogarrets gallecs", explica Alberto Muñoz, professor coordinador del projecte. Els alumnes van anar vestits amb impermeables blaus, amb missatges animant al vot, que va finançar el Parlament Europeu.

A Oriola (Alacant), l’IES Gabriel Miró destaca per la realització d’un vídeo, que han difós a Youtube i les xarxes socials, en el qual alumnes i professors representen tots els països de la UE. Dura 12 minuts i està gravat amb un dron que recorre l’institut i, a cada estança, els participants porten la bandera d’un país diferent i van disfressats dels seus personatges famosos o porten objectes que representen la seva cultura. Des de Napoleó a França fins al mur de Berlín.

Per preparar-ho, s’han dedicat moltes hores dels esbarjos o estones lliures. La coordinadora del projecte, la professora Victoria Hernández, explica que van preparar el vídeo perquè "volien celebrar el Dia d’Europa en gran" i que han commemorat també altres dies europeus com el de les llengües, els autors... Segons la seva opinió, ser part de les Escoles Ambaixadores canvia la percepció dels alumnes sobre la UE. "Abans estava molt lluny per a ells i ara són ells els que valoren la importància de ser europeus i demanen preparar activitats", indica.

Primer vol per a molts

Hernández ha participat recentment en una formació per a coordinadors EPAS –anomenats ambaixadors sèniors– celebrada a Guadarrama (Madrid), on també han assistit representants d’un dels instituts guanyadors del concurs Tik Tok organitzat pel Parlament Europeu. Es tracta de l’IES Maria Rúbies, de Lleida, on 21 estudiants d’entre 15 i 16 anys van gravar un vídeo de 40 segons en el qual expliquen molt gràficament alguns dels avantatges de ser europeus, com viatjar sense passaport o poder utilitzar el mòbil a qualsevol país sense recàrrec.

Notícies relacionades

Com a premi, l’institut va ser convidat al projecte Euroescola, que es va posar en marxa el 1990 i consisteix que, durant una jornada, els estudiants visiten Estrasburg i simulen ser eurodiputats. "El nostre centre té una diversitat important i la meitat dels alumnes que van viatjar no havien agafat mai un avió. Per a ells va ser una oportunitat i participar en el programa EPAS els ha permès obrir la ment, deixar enrere idees preconcebudes, conèixer gent d’altres cultures, sentir-se més actius i coneixedors de la realitat", assenyala Mònica Aguilera, que és l’ambaixadora sènior de l’IES Maria Rúbies.

I a Múrcia l’IES Luis Manzanares, el seu primer any com a Escola Ambaixadora, va organitzar una fira de sostenibilitat en què van participar entitats i ciutadans de tot el municipi on es troba, Torre Pacheco. S’hi va implicar l’ajuntament, eurodiputats, diputats murcians, empreses locals, tots els centres educatius de la localitat i, com a colofó, un aeroclub va desplegar una gran bandera europea al cel.