El caos de l’FP fa que milers d’alumnes comencin el curs tard

Malgrat complir tots els requisits, el Fahad i la Ivana no han obtingut plaça en un grau superior fins a la tercera ronda d’assignacions i començaran les classes amb dues setmanes de retard. «Frustra esforçar-te i quedar fora», critiquen.

El caos de l’FP fa que milers d’alumnes comencin el curs tard
5
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Ivana i el Fahad són dos dels 31.404 joves catalans que no van obtenir plaça en els estudis de formació professional que desitjaven ni en la primera ni en la segona ronda d’assignacions. Després d’acabar el curs passat un grau mitjà en Gestió i Empresa amb una mitjana de 6,38 (Ivana) i un grau mitjà en Electromecànica amb un expedient de 8,48 (Fahad), els dos tenien clar que volien continuar estudiant i passar a un grau superior. Ella somiava poder començar Desenvolupament d’Aplicacions Web a l’Institut TIC de Barcelona després que el centre anés a l’Escola del Treball, on estudiava Gestió i Empresa, a animar les noies a estudiar cicles superiors vinculats a la informàtica. Ell, Disseny i Fabricació Mecànica a La Mercè, on va estudiar el grau mitjà.

Després d’un estiu d’incertesa malgrat haver-se esforçat, obtingut el títol i omplert tots els formularis a temps, el 12 de setembre començava el curs a l’FP i tots dos continuaven a casa, encara sense saber què podrien estudiar ni quan podrien començar. Bé, sí, sabent que ho farien, fos el que fos, tard, ja que el curs ja havia començat i ells havien d’esperar dues setmanes més per veure si en la fase extraordinària d’assignacions, la tercera, tenien sort.

"Han sigut dues setmanes molt llargues, la nit d’abans no vaig dormir dels nervis", explica el Fahad, que arriba derrapant a l’entrevista (dijous passat) perquè ve directe de matricular-se. Finalment, en l’última llista, publicada dimecres, ha aconseguit plaça a Disseny i Fabricació Mecànica a La Mercè (la seva primera opció). "M’he anat a matricular el primer dia per poder començar ja. M’han dit ja hi puc anar", explica emocionat aquest jove de 19 anys, qui va arribar del Pakistan a sisè de primària.

El Fahad no entén, i li fa ràbia, que l’hagin fet passar per un calvari per passar d’un grau mitjà a un de superior al mateix institut públic on ja estudiava, "amb un expedient de 8,48", remarca. En realitat, sí que entén per què ha passat. "Tenen prioritat els de batxillerat", diu. Més de la meitat de places de grau superior estan reservades per a l’alumnat de batxillerat. "Em sembla molt injust i no té cap sentit, ja que no saben ni canviar una roda o un retrovisor, ni com funcionen els frens", critica el jove, que va fer les pràctiques del grau mitjà en un concessionari de Mercedes després de picar molta pedra. "Un voluntari del Casal dels Infants, entitat a la qual el Fahad porta vinculat des de l’ESO, em va dir que els escrigués, que ho intentés, i finalment em van agafar", recorda.

La Ivana també ha sigut una dels 10.372 alumnes que va aconseguir plaça a la ronda de repesca. Com per al Fahad, a qui coneix del Casal dels Infants, on ella també està vinculada gairebé des que va arribar a Barcelona des del seu Perú natal a 3r d’ESO, dimecres passat (dia en què van publicar les últimes assignacions) també va ser una jornada alegre, malgrat que, en el seu cas, no va entrar a la seva primera opció. Cursarà Assistència a la Direcció a l’Escola del Treball, on va cursar el grau mitjà.

Denegada

"Quan al juliol em van dir que no entrava al TIC em va caure el món a sobre; vaig trucar a la meva mare plorant. I, quan a la segona ronda, també vaig veure la meva petició denegada, va ser encara pitjor. Em vaig estressar i vaig començar a mirar instituts a veure quines opcions tenia", prossegueix la jove, la segona de cinc germans, qui té una altra dificultat afegida. Al no tenir permís de residència no pot optar a la beca del Ministeri (és el mateix Casal qui busca beques pròpies per a aquests nois, en el cas de la Ivana, a través de la Fundació Sandra Salgado Montells). Una situació administrativa que també dificulta la gestió de les pràctiques a l’empresa. "Vaig fer les pràctiques de grau mitjà al departament d’administració del Casal", apunta la jove, que té moltes ganes de tornar a l’institut la setmana vinent. "Tinc il·lusió, però també por, perquè la gent ja porta dues setmanes de classe, ja es coneixeran i tindran els grups fets", diu nerviosa.

Malgrat que han patit molt i han hagut de batallar fins a aconseguir gairebé en temps de descompte una plaça, el Fahad i la Ivana són, en la mesura del possible, afortunats. Finalment, tenen una plaça i l’acompanyament del Casal (el Fahad compta també amb una beca de la fundació privada Kasperle). Però molts dels seus companys del Casal encara s’ha quedat fora, i altres milers, sense cap vinculació amb una entitat que els pugui fer un seguiment tan de prop per evitar que acabin abandonant.

La primera xifra impactant del caos en la preinscripció a l’FP va ser la dels 31.404 alumnes sense plaça en les dues primeres rondes d’assignacions. La segona, que es va conèixer dies després, va ser que gairebé la meitat d’aquests alumnes no complia els requisits, qüestió gairebé més preocupant.

Títols no homologats

Notícies relacionades

¿Què passa amb els altres 14.490 alumnes que no compleixen els requisits? Al Casal dels Infants també tenen casos així. De vegades el problema és que no els homologuen els estudis obtinguts al país d’origen. D’altres, que al final no aconsegueixen obtenir l’ESO. "També tenim casos que sí que tenen l’ESO, però amb notes molt baixes, amb la qual cosa no aconsegueixen plaça malgrat complir, aquests sí, els requisits; i si no tenen permís de residència, no poden optar a les beques del ministeri, amb la qual cosa tampoc poden accedir a les privades", indica el Marc, educador del Casal.

"Al consorci ens recomanen que els derivem a fer un PFI, però això és fer que tornin a la casella de sortida, i per als nois que ja tenen uns coneixements és molt desmotivador", conclou. Després de l’última ronda d’assignacions es van tornar a quedar fora, complint els requisits, 2.817 estudiants a grau mitjà i 2.641 a grau superior, i 4.000 més tornaven a ser "no aptes" o per una qüestió burocràtica o per no complir requisits.

Temes:

TIC Barcelona