El nou megatall de Rodalies

El sistema ferroviari viurà a partir de demà una de les afectacions més complicades de l’era moderna, amb 16.000 usuaris que es quedaran sense tren entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders.

El nou megatall de Rodalies
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ser el director de Rodalies en aquests temps deu semblant al que devia significar comandar la NASA durant les dècades de la cursa espacial amb la Unió Soviètica. Tensió i incertesa; dia i nit. Però si el segon esdeveniment va tenir, aparentment, un influx superficial en la vida dels ciutadans, el primer està totalment lligat a les rutines i la necessitat més bàsica de la societat: la mobilitat.

A Catalunya es dona la dicotomia que l’intent de saldar el deute històric amb el ferrocarril ha de coincidir, inevitablement, amb talls severs en el servei. El que comença demà, 1 d’octubre, entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona és dels grossos, amb prop de 16.000 viatgers diaris afectats durant cinc mesos.

Les obres del corredor mediterrani al túnel de Roda de Berà capgiren de dalt a baix les línies R13, R14, R15, R16 i R17, així com també l’RT2. És a dir, que durant gairebé mig any es veuran afectats tots els regionals que connecten Tarragona amb Barcelona, i viceversa.

La versió oficial és que les línies R13 (Barcelona-Lleida per Valls) i R14 (Barcelona-Lleida per Tarragona i Reus) queden fusionades en una de sola que passa per l’eix de Valls, però en realitat la segona, l’R14, es podria dir que desapareix al veure’s directament afectada pel tall. Tot i així, aquest traçat sí que funcionarà entre Tarragona i la Plana-Picamoixons en funcions de llançadora amb cinc trens cada hora per enllaçar amb l’R13 tant en sentit Lleida com en sentit Barcelona.

En qualsevol cas, cal veure els temps sobre el terreny, perquè potser és més assenyat agafar un dels serveis de bus alternatiu que van fins a Sant Vicenç de Calders. Però, compte, això implica anar per l’autopista AP-7, sempre imprevisible, per molt que només siguin 30 quilòmetres.

El bus unirà de manera directa Sant Vicenç de Calders amb Vila-seca (40 quilòmetres) i Tarragona, i un tercer servei, abans d’arribar a la capital de la província, pararà a Torredembarra i Altafulla-Tamarit. Una vegada a Sant Vicenç, si la destinació és Barcelona, es pot recórrer tant a l’R13 com a l’R2 Sud o l’R4.

L’R15

L’R15 (Barcelona-Reus-Riba-roja d’Ebre) és una altra de les línies que es veuen directament afectades per les obres. Manté origen i final, però, per esquivar Tarragona, circularà per l’eix de Valls, com l’R13. Notaran moviment de maquinistes a Reus i a la Plana-Picamoixons, però no cal preocupar-se: el tren es recol·loca per poder-se encaminar cap a Riba-roja d’Ebre o, si puja, cap a l’estació de França, a Barcelona. Renfe calcula que, amb aquesta modificació, el temps de viatge s’allarga 15 minuts. Això caldrà veure-ho.

Per agilitzar la marxa, els trens de l’R15 se saltaran les parades entre Reus i Sant Vicenç de Calders. Compte al pujar, perquè no s’aturarà als baixadors següents: la Selva del Camp, Alcover, Valls, Nulles-Bràfim, Vilabella, Salomó i Roda de Mar. Les persones que feien servir aquesta línia per anar a Tarragona des del nord hauran d’agafar el bus a Sant Vicenç de Calders. Si venen del sud, tenen la llançadora de l’R14 que va i ve cap a la capital del sud. El mateix en sentit oposat.

La línia R16 (Barcelona-Tarragona-Tortosa-Ulldecona) estarà tallada en dos a partir de demà. Al nord, entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders. Al sud, de Tarragona a Ulldecona. Pot semblar una mala notícia, però cal tenir en compte que les rutes curtes són les que funcionen millor. I les llargues, al contrari. És una de les raons, per exemple, per les quals l’R1 no ha anat mai més enllà de Maçanet-Massanes.

Una vegada a Sant Vicenç, s’obre el ventall d’alternatives per carretera, amb autobusos directes (Tarragona, Vila-seca-Cambrils i l’Hospitalet de l’Infant) o els que fan parades a Torredembarra i Altafulla-Tamarit amb destí Tarragona. Són bidireccionals, així que hi ha la mateixa oferta si es va cap al nord.

L’R17 (Barcelona-Salou-Port Aventura) queda tallada en dos trossos: Barcelona-Sant Vicenç de Calders i Tarragona-Salou. Els que venen de la capital catalana, a més de l’oferta per carretera ja esmentada, poden seguir el seu trajecte fins a Port Aventura en bus des de Sant Vicenç de Calders.

Adeu temporal a l’RT2

Notícies relacionades

La línia RT2 (l’Arboç-Salou-Port Aventura) deixarà de circular durant tot el temps que duri el tall. Des de Sant Vicenç de Calders cap al nord, la idea és dirigir els viatgers cap a l’R4. Cap al sud hi ha el servei de bus llançadora. I entre Tarragona i Salou, els viatgers disposen del tram sud ferroviari de la mateixa R17.

Renfe té previst invertir prop de 30 milions d’euros en el pla alternatiu de transport a causa del tall ferroviari. Seran 87 autobusos que oferiran uns 600 serveis diaris amb 30.500 places.