FENOMEN LITERARI

Enganxades a la literatura romàntica

«No són llibres que recomanaria, però tampoc em semblen tan malament», diu una mare

Les xarxes propaguen entre les adolescents l’afició a les obres d’alt voltatge de dubtosa qualitat i amb abundants clixés amorosos desfasats, però que almenys cultiva en elles el gust per la lectura.

Enganxades a la literatura romàntica
5
Es llegeix en minuts
Marina Tovar

Els llibres s’han convertit en tendència a les xarxes socials. Vídeos en els quals es recomanen i puntuen lectures, es reacciona a la trama, es valora els personatges principals... Tant en TikTok com Instagram o Youtube, ha explosionat el nombre d’usuaris que parlen de literatura. No és que abans no existissin comptes dedicats a la lectura, però BookTok (el contingut de Tik Tok sobre obres literàries) surfeja 2024 coronat com a fenomen viral. No es pot dir que els joves no llegeixin, ho desmenteixen les dades i els milers de vídeos a les xarxes que demostren que les lectures han augmentat. Però... ¿què hi ha de la qualitat?

"Hi ha literatura de mala qualitat en tots els gèneres i dirigida a tota mena de perfils", explica Júlia Baena, bibliotecària escolar de secundària i professora associada a la Universitat de Barcelona. "No obstant –continua dient– a causa de la creixent demanda de literatura juvenil romàntica, algunes editorials han decidit publicar molts títols sense profunditat ni capes, que repliquen patrons idèntics un després de l’altre i sobrecarregats de clixés".

Un clar exemple són les ficcions procedents de Wattpad, una pàgina web en la qual adolescents i joves escriuen i donen a conèixer les seves pròpies novel·les. El fenomen –i la veta de mercat– és tal que algunes d’aquestes novel·les es tornen virals i criden l’atenció de grans editorials. "Prioritzant vendes abans que qualitat, es publiquen títols directament de Wattpad escrits per persones molt joves sense coneixements literari, i això es nota, perquè estan mal escrites", afegeix Baena. No només això: ficcions com A través de mi ventana, After o Culpa meva fins i tot han fet el salt a l’streaming. Cap títol d’aquesta nova fornada té la càrrega tòxica de les novel·les de Federico Moccia, en la qual es romantitzaven relacions d’adults amb menors d’edat o escenes d’intimitat no consentida.

La força del fenomen és tal que el dilema plana sobre moltes famílies amb adolescents i preadolescents: ¿és millor que les seves filles –el fenomen és bàsicament femení– devorin llibres amb escenes ardents que solen relliscar cap a amors tòxics i clixés tradicionals o que no llegeixin res? ¿Poden ser aquestes lectures una porta d’entrada al plaer del llegir per llegir i una forma de reforçar un hàbit en hores baixes? ¿O potser poden acabar torpedinant l’educació igualitària?

Devorar llibres

"Amb mil dubtes, admeto que li he comprat a la meva filla, de 12 anys, novel·les d’aquest tipus que m’ha demanat perquè són les úniques que llegeix més enllà de les lectures obligatòries de l’escola", explica Eva Martínez. "Però un dia, fins i tot una llibretera em va renyar i em va advertir que no eren llibres apropiats per a ella i que estava farta que les mares després tornessin a la llibreria i se li queixessin", afegeix.

La filla de Marta Serra, de 13 anys, també ha passat en pocs mesos de no llegir res a "devorar els llibres de Joana Marcús". "Veure-la tan enganxada acaba sent tan gratificant que t’oblides del contingut. No són els llibres que jo li recomanaria, però tampoc em sembla tan malament. A TikTok consumeixen continguts que no controlem i que són molt més nocius". Marta entén aquest enganxament com una fase –"a la seva edat jo llegia coses pitjors"– que l’acabarà portant a altres lectures. "A més, en el nostre cas, també ha contribuït que llegeixi de forma voluntària en català: la resta de coses que consumeix per oci en xarxes o plataformes són en castellà".

Les respostes a aquests dilemes no són unívocs. Beatriz Esteban, psicòloga general sanitària i escriptora, considera que aquest tipus de novel·les enganxen bàsicament perquè la indústria editorial fabrica "èxits a mida". "Ara un dels elements principals és l’idil·li, sobre tot el més conflictiu", afegeix. "Moltes obres busquen l’èxit i cridar l’atenció, i ho fan a través de relacions disfuncionals, de tornar a clixés com que l’amor ho pot tot, que la dona ha de ser salvada...".

De fet, el gènere romàntic-encès és, de lluny, el que més s’ha popularitzat a les xarxes. "Aquest tipus de llibres atrauen les adolescents perquè connecten amb les primeres experiències que diferencien l’etapa adolescent de la infantil, com l’enamorament", destaca Baena. Tant les editorials com les plataformes digitals aposten amb força per aquestes lectures. "No sé si el llegirien igual en absència de promoció a les xarxes, potser es crea una mica de fenomen FOMO (por de perdre’s alguna cosa) i es crea la necessitat de llegir els llibres de què tots parlen".

Cristina Prieto, creadora de contingut i escriptora, considera que "sempre s’ha desacreditat el que agrada a les joves i a les dones". "Hi ha llibres dolents en tots els gèneres, i també hi ha obres boníssimes en la literatura juvenil", reflexiona. Per a ella, el fenomen Booktok ha servit per compartir que hi ha "llibres entretinguts, àgils i divertits i això ha permès que l’afició per llegir es contagiï a una altra gent". La clau, segons ella, no és tant la qualitat, sinó que siguin lectures "entretingudes i enganxin". I afegeix: "Avui és molt complicat enganxar els adolescents, i més si els dones llibres difícils". Ella mateixa, lectora voraç des de la infància, admet que era incapaç d’acabar les lectures obligatòries.

Notícies relacionades

Per a Baena, llegir aquest tipus de lectures "més senzilles" no té per què ser negatiu, sempre que es combini amb novel·les de tot tipus. Però destaca que "és important confeccionar un itinerari lector raonat que permeti l’evolució de les habilitats lectores". Assenyala la importància a l’accés d’obres de qualitat, i que els lectors tinguin les eines per poder entendre-les.

Més enllà d’aquesta moda per les ficcions enceses, les tres expertes coincideixen que la literatura juvenil és un gènere amb grans obres literàries. "Es té un concepte de la literatura juvenil com a inferior, més tonta o beneita, però escriure aquest tipus de llibres és més complicat que l’adulta", destaca Esteban. A més del perfil de lectors, la psicòloga considera que el fet que la majoria d’escriptores d’aquest gènere siguin dones també influeix en la seva desacreditació. "Moltes de les obres de literatura juvenil són escrites per dones joves, però la d’adults l’escriuen homes", adverteix.