INCIDÈNCIES A L’AUTOPISTA
Els conductors rebran missatges d’alerta sobre la C-32
El tram sota la lupa de la tecnologia serà el de Viladecans al Vendrell
Abertis realitzarà les primeres proves d’aquí a un mes a través d’una aplicació mòbil que hauran de tenir instal·lada els usuaris.

Prevenir la sinistralitat és també una qüestió de dades. És complir les normes del codi de circulació, no distreure’s, no conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues. Però també implica aprofitar la tecnologia per minimitzar els riscos. El big data aplicat a la mobilitat desembarcarà per primera vegada en una autopista catalana abans del 2025, quan està previst, amb una mica de retard, que Abertis comenci a enviar missatges als conductors que circulin per la C-32 sud. Es farà primer a través d’una aplicació mòbil, però està previst que el 2025 també una determinada marca de cotxes, Volkswagen, pugui captar les alertes sense necessitat de l’app.
L’invent es va presentar el desembre del 2023. "Hem de passar d’autopistes basades en plafons informatius i una gestió reactiva davant les incidències a unes vies on ens puguem anticipar el màxim als accidents", va dir llavors Xavier Daura, responsable d’innovació d’Abertis i cap del Future Road Lab, encarregat del projecte. Aquest mateix expert va participar ahir en una taula rodona dins del certamen Barcelona New Economy Week (BNEW), organitzat pel Consorci de la Zona Franca. Abans d’entrar en detall, Daura va recordar una dada inquietant: l’impacte econòmic dels sinistres de trànsit (tractament mèdic i baixes laborals) equival al 2% del producte interior brut de tots els països de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE).
Daura va explicar que les primeres proves començaran "en un mes". Per poder rebre les alertes, els conductors han de tenir descarregada l’aplicació d’Abertis Awai, que des de novembre del 2020 s’utilitza per pagar els dos peatges de la C-32 sud, que depenen d’aquesta empresa. El ramal nord, que també tenia barrera, va ser un dels que es van alliberar el setembre del 2021. Els usuaris rebran una notificació d’àudio als seus telèfons en la qual es compartiran les possibles incidències en aquesta carretera; presència d’animals a l’asfalt, obres que tallen carrils, meteorologia, un cotxe avariat…
Notícies relacionadesEl responsable de la companyia va afegir que el 2025 "algun fabricant de cotxes podrà rebre missatges en determinades vies". Consultat per aquest diari, Daura va eludir confirmar la marca perquè encara s’estan tancant alguns detalls, però per altres vies arriba la confirmació que es tracta de Volkswagen. Pot ser que alguns cotxes nous ja integrin de sèrie aquesta tecnologia. En cas contrari, seria necessària la instal·lació d’un dispositiu especial OBU (On Board Unit). Tots els textos, va concretar el cap del Future Road Lab, "tindran a veure amb la seguretat de la via". El tram que quedarà sota la lupa de la tecnologia serà el que va de Viladecans al Vendrell.
Perquè tot això sigui una realitat, Abertis ha omplert la C-32 de sensors i càmeres. És a dir, que per poder exportar l’invent a la resta de la xarxa viària, primer serà necessària una aposta tecnològica que necessita una inversió important.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet