INCIDÈNCIES A L’AUTOPISTA

Els conductors rebran missatges d’alerta sobre la C-32

El tram sota la lupa de la tecnologia serà el de Viladecans al Vendrell

Abertis realitzarà les primeres proves d’aquí a un mes a través d’una aplicació mòbil que hauran de tenir instal·lada els usuaris.

Els conductors rebran missatges d’alerta sobre la C-32
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Prevenir la sinistralitat és també una qüestió de dades. És complir les normes del codi de circulació, no distreure’s, no conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues. Però també implica aprofitar la tecnologia per minimitzar els riscos. El big data aplicat a la mobilitat desembarcarà per primera vegada en una autopista catalana abans del 2025, quan està previst, amb una mica de retard, que Abertis comenci a enviar missatges als conductors que circulin per la C-32 sud. Es farà primer a través d’una aplicació mòbil, però està previst que el 2025 també una determinada marca de cotxes, Volkswagen, pugui captar les alertes sense necessitat de l’app.

L’invent es va presentar el desembre del 2023. "Hem de passar d’autopistes basades en plafons informatius i una gestió reactiva davant les incidències a unes vies on ens puguem anticipar el màxim als accidents", va dir llavors Xavier Daura, responsable d’innovació d’Abertis i cap del Future Road Lab, encarregat del projecte. Aquest mateix expert va participar ahir en una taula rodona dins del certamen Barcelona New Economy Week (BNEW), organitzat pel Consorci de la Zona Franca. Abans d’entrar en detall, Daura va recordar una dada inquietant: l’impacte econòmic dels sinistres de trànsit (tractament mèdic i baixes laborals) equival al 2% del producte interior brut de tots els països de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE).

Daura va explicar que les primeres proves començaran "en un mes". Per poder rebre les alertes, els conductors han de tenir descarregada l’aplicació d’Abertis Awai, que des de novembre del 2020 s’utilitza per pagar els dos peatges de la C-32 sud, que depenen d’aquesta empresa. El ramal nord, que també tenia barrera, va ser un dels que es van alliberar el setembre del 2021. Els usuaris rebran una notificació d’àudio als seus telèfons en la qual es compartiran les possibles incidències en aquesta carretera; presència d’animals a l’asfalt, obres que tallen carrils, meteorologia, un cotxe avariat…

Notícies relacionades

El responsable de la companyia va afegir que el 2025 "algun fabricant de cotxes podrà rebre missatges en determinades vies". Consultat per aquest diari, Daura va eludir confirmar la marca perquè encara s’estan tancant alguns detalls, però per altres vies arriba la confirmació que es tracta de Volkswagen. Pot ser que alguns cotxes nous ja integrin de sèrie aquesta tecnologia. En cas contrari, seria necessària la instal·lació d’un dispositiu especial OBU (On Board Unit). Tots els textos, va concretar el cap del Future Road Lab, "tindran a veure amb la seguretat de la via". El tram que quedarà sota la lupa de la tecnologia serà el que va de Viladecans al Vendrell.

Perquè tot això sigui una realitat, Abertis ha omplert la C-32 de sensors i càmeres. És a dir, que per poder exportar l’invent a la resta de la xarxa viària, primer serà necessària una aposta tecnològica que necessita una inversió important.

Temes:

Autopistes