LA SITUACIÓ DE LA XARXA DE RODALIES

Adif retarda el tall previst a l’R3 per no coincidir amb el de Tarragona

El gestor ferroviari encara no ha concretat a Renfe el nou calendari

«És clar que no volen dos embolics alhora», assegura un expert

El projecte de desdoblament de la línia ferroviària havia de continuar l’estiu passat i després es va parlar de la tardor, però ja és un secret a crits que el pla salta, com a mínim, fins a la primavera del 2025.

Adif retarda el tall previst a l’R3 per no coincidir amb el de Tarragona
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

S’acostuma a dir que les desgràcies no venen mai soles, potser per això Adif, el gestor de la infraestructura ferroviària de Rodalies, ha decidit evitar que el tall del transport ferroviari entre Tarragona i la capital catalana coincideixi amb el que per a aquestes mateixes dates estava previst a l’R3, que quedaria postergat, com a mínim, fins al març del 2025. Anar amb tren serà millor d’aquí 10 anys, però primer hi ha un llarg desert per travessar.

La línia R3 (L’Hospitalet-Puigcerdà) té al davant una dècada molt complicada per resoldre un problema d’origen, el de la via única, que converteix cada incidència en una trombosi ferroviària difícilment insalvable. I qualsevol retard en un comboi es va acumulant en els que venen per darrere o en els que han de passar de cara. Per alleujar aquesta situació, el Ministeri de Transports impulsa la duplicació de la via entre Montcada i Vic, amb projectes per trams –tots iniciats– que passen per diferents fases d’execució.

El que està previst entre Parets i la Garriga va generar un primer tall entre el 12 d’octubre del 2023 i principis de febrer del 2024, gairebé cinc mesos en què es va crear un pla alternatiu de transport que incloïa serveis directes de bus amb Barcelona des d’alguns dels municipis afectats, com la Garriga i Centelles. El 29 de setembre del 2023, quan es va presentar el dispositiu, es va assegurar que a l’estiu es produiria un segon tall de la línia per procedir a la instal·lació de la segona via una vegada acabats tots els treballs previs d’adaptació de l’espai. Mesos després, el pla es va retardar a la tardor, cosa que ara tampoc passarà. Ara ja no hi ha data concreta.

Totes les fonts consultades coincideixen que el tall definitiu, d’entre sis i deu mesos, saltarà al 2025, de manera que difícilment es complirà la promesa de tenir la línia doblada entre Parets i Mollet (uns 18 quilòmetres) a finals de l’any que ve. Aquest diari ha preguntat a Adif, però el gestor ferroviari no va més allà d’un flegmàtic "està en planificació". Per part de Renfe tampoc hi ha concreció: ells són l’operador i el gestor ferroviari no els ha concretat encara el nou calendari perquè ells puguin començar a planificar el pla alternatiu de transport per carretera.

S’imposa la teoria que es vol evitar la coincidència amb el tall al túnel de Roda de Berà. Per diverses raons: per evitar el doble cop mediàtic de tenir dos ramals ferroviaris damunt davall al mateix temps i per la dificultat de trobar tants autocars disponibles per a plans alternatius de transport.

¿I els operaris?

Daniel Pi, portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) i usuari habitual de l’R3, assegura que després de la recuperació de la línia, al febrer, els operaris van continuar treballant a la via i a les estacions. "Però a l’estiu –prossegueix– van desaparèixer i no se’ls ha tornat a veure més enllà del treball a les estacions. Van seguir amb molta força al febrer i la cosa va anar baixant, i si agafes el tren, veuràs murs i viaductes amb els fonaments col·locats i que s’han quedat a mitges".

Aquest expert considera que, més enllà del segon tall, hi ha molts treballs previs que s’haurien d’estar fent que també s’han ajornat. En aquest context, té seriosos dubtes que la nova afectació s’arribi a produir fins i tot en algun moment del 2025. "És clar que no volen dos embolics alhora", afirma Pi, en relació amb el tall de Rodalies a Tarragona que acaba al març i que afecta les línies R13, R14, R15, R16 i R17, així com l’RT2.

Coincideix en el diagnòstic Meritxell Budó, alcaldessa de la Garriga. "Ens reunim periòdicament amb ells i sempre els preguntem, però no sabem res, fet que demostra la seva poca planificació i transparència. Tot i que comença a ser un secret a crits que es produirà a partir de finals de març". L’exconsellera de Presidència tampoc es creu els terminis promesos. Es va parlar d’un segon tall d’entre sis i set mesos. "Crec que tardaran entre vuit i deu mesos, i quan els ho dic no em porten la contrària".

L’alcalde de Centelles, Josep Paré, comparteix el desconeixement sobre els plans d’Adif i subscriu la sensació que es vol "evitar la coincidència amb el tall de Tarragona". Es mostra, no obstant, esperançat que, a llarg termini, d’aquí uns 10 anys, la demanda (i la confiança en el servei) s’incrementi amb el desdoblament previst a Montcada i Vic.

Notícies relacionades

Està pendent, a més, el traspàs total de Rodalies a la Generalitat, que implicarà la creació d’un nou operador mixt (Estat-Govern) i que Adif cedeixi el control de la infraestructura a Ifercat, l’empresa pública catalana que ja s’ocupa de les vies de l’L9 del metro de Barcelona.

Sobre la disponibilitat d’autobusos i la possibilitat que no hi hagi prou oferta per cobrir dos grans talls alhora, un portaveu de la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV) explica que les companyies "no tenen un gran excedent d’autobusos". Argumenta que és difícil calibrar si es podria donar servei a dos talls simultanis de Rodalies i recorda que els operadors "sempre intenten col·laborar amb Renfe", però també admet que les empreses no poden donar prioritat al pla alternatiu de transports d’un tall ferroviari respecte al seu propi servei.