Consells per sobreviure a les obres de Rodalies

Els viatgers de la línia de Vic, experts en afectacions ferroviàries, recomanen als damnificats pel tall a Tarragona exigir un pla alternatiu de busos adaptat a les seves necessitats reals, alhora que els alcaldes insten a reclamar reunions periòdiques amb Adif.

Consells per sobreviure a les obres de Rodalies
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En els últims anys és probable que els viatgers de l’R3 siguin els que més experiència han acumulat en l’art de conviure amb el transport a mig gas. A més dels problemes derivats de disposar d’una via única, entre l’octubre del 2023 i el febrer del 2024 van patir un tall entre Mollet i Parets per procedir a la instal·lació d’un segon carril. Així que qui millor que ells per orientar els usuaris del tren a Tarragona. Recepten paciència, però, sobretot, apel·len al dret de rebequeria i reivindicació.

Daniel Pi és usuari habitual de l’R3, a més de portaveu de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). Als usuaris de Tarragona els recomana "ser exigents". En el compliment del pla alternatiu d’autobusos, sobretot, però també a l’hora de reclamar millores en aquest pla, tant en la coordinació d’horaris tren-bus com en el reforç de línies exprés, com finalment s’ha fet, per exemple, amb el servei Reus-Barcelona per carretera.

Pi també aconsella que no esperin que la reobertura de les vies impliqui la tornada immediata a la normalitat. "El primer mes després del tall que va acabar al febrer va ser el pitjor de la història recent de l’R3", lamenta aquest expert viatger, que recorda com les limitacions constants de velocitat van llastar l’eficiència de la línia. "Que no esperin que tot sigui meravellós de cop", recomana.

Marc Janeras, portaveu de l’associació Perquè no ens fotin el tren, resumeix: "Els diria que tinguin en compte que les decisions no es prendran posant-los a ells en el centre, així que paciència i molta reclamació". "Amb el pas de les setmanes s’aniran adonant que els utilitzen com si fossin una intel·ligència artificial que va aprenent amb el temps". La sensació que es va emportar Janeras amb el tall de l’R3 és que la planificació estava a mitges. Per això insisteix "en la necessitat de queixar-se una vegada i una altra".

Notícies relacionades

Seguiment polític

Els municipis són els representants últims de la ciutadania, i per això els governs locals implicats en el projecte de desdoblament de l’R3 van insistir tant, i ho van aconseguir, a mantenir reunions periòdiques. Meritxell Budó, alcaldessa de la Garriga, i Josep Paré, alcalde de Centelles, coincideixen en la importància de reclamar a Adif i Renfe tota la informació de què disposin per poder fer-la arribar als veïns de les localitats.

Temes:

Rodalies