FINALISTA DEL Premi BBVA a la sostenibilitat empresarial

Oriol Aldomà i Marc Ibós de Talkual: «Rescatem del camp fruites i verdures imperfectes»

La sostenibilitat s’ha convertit en una prioritat per a moltes empreses a Catalunya, que estan implementant pràctiques responsables a la seva producció i gestió. I justament per reconèixer aquest treball, BBVA atorga aquest premi, mentre acompanya i recolza amb finançament i assessorament les empreses, per ajudar-les a impulsar models de negocis més sostenibles i inclusius. Aquesta sinergia és crucial, ja que no només enforteix l’economia local, sinó que també contribueix als objectius globals de desenvolupament sostenible i al progrés econòmic a Catalunya.

Oriol Aldomà (dreta) i Marc Ibós (esquerra), cofundadors de Takual.

Oriol Aldomà (dreta) i Marc Ibós (esquerra), cofundadors de Takual.

2
Es llegeix en minuts
Alberto G. Reina

¿Com vau detectar la necessitat de donar sortida a les fruites i verdures que no arribaven al supermercat per raons estètiques?

Oriol: Som amics des de fa temps. Fa uns quants anys, cap el 2019, després de tornar d’una temporada a Austràlia, vaig anar a visitar en Marc al magatzem familiar de peres i pomes. Em vaig quedar sorprès de l’enorme quantitat de peces de fruita que enMarc anava descartant perquè no encaixaven, per calibre, a les grans superfícies. Vam investigar i vam veure com això passava també amb altres fruites i verdures, a més d’altres aliments. Vam veure un problema en una acció que estava normalitzada. Vam pensar què ens agradaria que passés a la fruita i verdura que no és acceptada pels supermercats. La resposta va ser fàcil: caixes a domicili, amb productes tal qual, directes del camp. Així és com, el 2020, just abans de la pandèmia, vam decidir posar en marxa Talkual.

¿Com funciona el vostre model de negoci?

Marc: Talkual és una botiga en línia, basada en un model de subscripció, l’objectiu de la qual és lluitar contra el malbaratament alimentari. Rescatem del camp fruites i verdures imperfectes que, simplement per motius estètics (mida massa gran o massa petita, formes poc habituals, etcètera) són descartades per les grans superfícies.

¿Quin és l’origen de la fruita i verdura que comercialitzeu?

Marc: Des que vam començar hem treballat amb prop de 400 agricultors de diferents zones d’Espanya que ens porten, directament del camp, els seus cultius. Una vegada a les nostres instal·lacions, preparem les caixes i les fem arribar als nostres clients (cliente final i empreses) de Catalunya i Espanya (de moment, encara no arribem a les illes).

¿Quins són els beneficis ambientals del vostre projecte?

Oriol: Especialment els 45.000 quilos de fruites i verdures que, aproximadament, rescatem cada setmana. Així, també aprofitem els recursos que han utilitzat els agricultors,com l’aigua, la terra o fins i tot el CO2, que s’hauria emès en va si el producte hagués acabat a les escombraries. A nivell de packaging i producció, no recorrem a cap tipus de plàstic per a la fabricació de les nostres caixes. Utilitzem cartró 100% reciclat i paper craft.

¿I els socials?

Marc: Ajudem els agricultors, un col·lectiu, que últimament, està patint dificultats per a la seva activitat derivades del canvi climàtic a donar sortida a aquells cultius que, d’una altra manera, serien descartats. També portem a terme donacions de producte a diferents entitats socials com la Fundació Arrels Sant Ignasi de Lleida, la Fundació Mona o la Fundació Segones Oportunitats. Com a equip, donem oportunitats laborals a persones en risc d’exclusió social.

Notícies relacionades

¿Quina valoració fa la seva empresa d’aquesta selecció com a finalista en el Premi BBVA a la Sostenibilitat Empresarial?

Representa un gran reconeixement al nostre compromís diari amb la sostenibilitat i la innovació. Ens enorgulleix ser considerats en un àmbit tan prestigiós i amb tant impacte. Per a nosaltres, aquest tipus de reconeixements no només validen l’esforç i la passió que posem en la nostra feina, sinó que també reforcen la nostra missió de transformar la indústria alimentària i reduir el malbaratament d’aliments d’una manera significativa. Estem convençuts que les empreses tenen la responsabilitat de liderar amb l’exemple, i aquesta nominació ens motiva encara més a continuar millorant i generant un impacte positiu tant en el medi ambient com en la societat.

Temes:

BBVA