La Generalitat aspira a constituir enguany l’operador de Rodalies
El pla inicial de l’Executiu anterior era que l’operador hagués quedat configurat al juny, però les eleccions anticipades ho van endarrerir tot.
L’aspiració inicial, o com a mínim, la de l’anterior Govern, era que passés al juny. Però entre eleccions, estiu i obres a Rodalies, hi ha nou termini (i nou Executiu). La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va explicar ahir al Parlament que el nou operador mixt que en el futur s’encarregarà de l’explotació de Rodalies estarà constituït abans que acabi aquest any. També per abans del 2025, va afegir, s’espera que estigui ja dibuixat i configurat el traspàs total a la Generalitat de la primera línia, l’R1, la del Maresme.
Paneque responia a la Cambra catalana a una interpel·lació d’Esquerra, centrada en com està afectant als usuaris el tall ferroviari a Tarragona per les obres al túnel de Roda de Berà, destinades a incorporar l’ample de via necessari perquè per aquí puguin passar els trens de mercaderies del corredor mediterrani. La diputada d’ERC Raquel Sans, no obstant, va aprofitar per preguntar pel traspàs de Rodalies, un negociat les bases del qual va deixar establertes el Govern de Pere Aragonès.
La consellera va compartir el compromís de la Generalitat de complir l’acord d’investidura amb Esquerra, que inclou seguir el full de ruta iniciat el novembre del 2023, quan Estat i Govern van pactar el traspàs total de Rodalies, que ja es va iniciar el 2010 amb la cessió d’horaris i tarifes. El febrer passat, amb Ester Capella a Territori, la voluntat de l’Executiu català era que l’operador estigués configurat al juny, però la convocatòria d’eleccions anticipades va tirar per terra tots els plans i les reunions bilaterals amb el Ministeri de Transports. Una vegada aterrat el nou Govern, tal com va informar Paneque, unes 40 persones del Departament s’encarreguen d’encarrilar el traspàs de Rodalies.
El nou operador mixt substituirà Renfe en l’explotació de Rodalies. De la mateixa manera que, en un futur per concretar, l’empresa pública catalana Ifercat es farà càrrec del manteniment de la infraestructura, tasca que ara recau en Adif. Durant la seva compareixença al Parlament la responsable de Territori també va avançar que el pla d’inversions en la xarxa ferroviària per als pròxims cinc anys es presentarà durant el primer semestre del 2025.
Aplicar millores
Sobre el tall ferroviari, Paneque va defensar que el Govern està fent un seguiment "diari" de les afectacions per poder "aplicar millores". Va recordar que les obres en aquesta línia motivades pel corredor mediterrani són "les més complexes mai hagudes a Catalunya" i va assegurar que es vol "minimitzar al màxim possible" les afectacions. "Hem reconfigurat Rodalies i Regionals amb serveis cada 30 minuts. Hem posat un servei alternatiu de 38.000 places diàries. S’han previst busos directes des de Tarragona i Reus cap a Barcelona. Hem millorat la comunicació, la senyalització en els accessos dels busos i hem posat carpes per als usuaris", va detallar Paneque. El diputat dels Comuns i alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, li va criticar que el pla alternatiu és un "cúmul de despropòsits" i va demanar al Govern que "l’ajusti" i que concreti les "mesures urgents" que es pensen aplicar.
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Flick no es veu estant deu anys al Barça com Guardiola al City
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"
- Vendre’s per 1,5 milions