Trànsit alerta d’un repunt d’accidents de les persones de més de 45 anys

Està previst que s’intensifiquin els controls en col·lectius vulnerables, com els motoristes i els ciclistes. El 50% dels sinistres registrats aquest any a les carreteres de Catalunya van ser a la tarda, quan hi ha més fatiga en la conducció.

Trànsit alerta d’un repunt d’accidents de les persones de més de 45 anys
4
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

El Servei Català de Trànsit ha fet una crida a la prudència arran dels sis morts en accidents de trànsit a les carreteres catalanes durant el cap de setmana de la festa del Pilar. En concret, cinc dels morts pertanyien als anomenats col·lectius més vulnerables: els motoristes, ciclistes i vianants. I la meitat pertanyien a un altre grup de risc –les persones de més de 45 anys– sobre el qual Trànsit està posant el focus.

De fet, aquesta estadística no és una excepció. Des que va començar l’any s’han produït 107 morts en un centenar de sinistres, una xifra que, d’entrada, suposa una reducció del 13% respecte al mateix període de l’any passat. No obstant, hi ha detalls que preocupen els responsables de Trànsit. Per exemple, l’increment del 25% dels ciclistes morts o que no es puguin revertir les xifres de motoristes morts (43 el 2023 per 42 el 2024). Això explica les campanyes de control específiques que es realitzaran per a aquests col·lectius, tal com avança a aquest diari el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.

Un altre dels reptes és la reducció de la sinistralitat entre les persones de més de 45 anys. Dels 107 morts fins al 15 d’octubre, 19 en tenien entre 45 i 54 (una reducció del 20% respecte al 2023, quan en van ser 24). En la franja de 55 a 64 se n’han registrat 22 –la mateixa xifra que l’any anterior–. Però la dada més alarmant es dona en a franja de 65 a 74 anys, amb un augment del 133% (14 aquest any, enfront dels sis del passat). Per sota del llindar dels 45, tots els grups registren descensos considerables any rere any.

«En aquests moments, els joves no són un especial problema, ens preocupen més els cinquantins», apunta Lamiel. Segons explica, després de la pandèmia la sinistralitat va descendir molt en el grup de més de 65 anys per la limitació de la mobilitat després del confinament. No obstant, els desplaçaments s’han anat recuperant i en aquests grups d’edat s’estan registrant molts accidents.

Les hores amb més sinistres

Després d’analitzar les tendències de sinistralitat dels últims mesos, s’ha detectat que la majoria d’accidents tenen lloc a la tarda, moment en què han mort gairebé el 50% de les persones durant aquest 2024, i també en cap de setmana (comptant els divendres).

«Ens preocupen les tardes perquè s’acumula fatiga», remarca Lamiel. Considera que si, a més, se circula amb un vehicle com una moto, sense tanta ajuda tècnica com un turisme, pot afectar de manera més evident. «La conducció amb moto és cansada, has de dominar el vehicle sempre; amb un bon cotxe pot ser més relaxada, malgrat que sempre s’ha de ser prudent», destaca.

Per al responsable de Trànsit, aquesta fatiga pot augmentar amb l’edat, després d’una ruta llarga –com la que fan motoristes els caps de setmana–, per un àpat copiós o pel tipus de via, ja que si té molts revolts s’ha de corregir més el vehicle. «No només afecta les motos, però en motoristes és més preocupant, ja que són vehicles més lleugers i l’impacte pot ser greu», remarca Lamiel.

El responsable de Trànsit també explica que s’està en alerta davant les sortides que tenen lloc els caps de setmana, ja que a la tardor el clima és temperat i hi ha qui decideix fer rutes. Quan són amb moto o amb bicicleta el risc és més gran, i per això s’intensificaran les campanyes preventives a partir de la setmana vinent de cara a mirar d’evitar la sinistralitat d’aquests col·lectius.

Quant als ciclistes, els Mossos d’Esquadra augmentaran el control per vigilar que els usuaris portin elements reflectors i visibles i mantinguin les distàncies de seguretat. El dilluns 14 d’octubre es van produir dos accidents mortals, a Botarell i a Monistrol de Montserrat, amb dos ciclistes implicats. El de Botarell anava a treballar abans de les vuit del matí per la N-420 i, després de ser colpejat per una furgoneta, va ser atropellat per un turisme, mentre que la dona morta a Monistrol va perdre el control de la bici i la va arrossegar un autocar.

Els controls es realitzaran a les carreteres més freqüentades de ciclistes, a qui es donaran pautes preventives. Els agents vigilaran conductes temeràries per avançar les bicis o conduccions agressives per part de turismes, cosa que implicaria sancions. Lamiel afirma que el pla de seguretat viària 2024-2026 té previst estendre senyals específics a diverses carreteres que alerten de la presència de ciclistes i insten els conductors a moderar la velocitat.

Els mòbils

Notícies relacionades

Per evitar la sinistralitat dels motoristes, des de Trànsit remarquen que els Mossos i les policies locals fan controls específics des de començament del 2024. Es tracta d’una actuació diferent de la d’altres anys, ja que no es tracta de punts fixos en carreteres on s’espera una alta afluència de motoristes, sinó que els agents fan vigilàncies mòbils i inesperades combinant les patrulles logotipades i de paisà. D’aquesta manera, creixen les denúncies.

Per reduir la sinistralitat dels motoristes, el director de Trànsit assenyala que junt amb les inspeccions i els controls s’estan preparant altres mesures. Algunes, com les noves propostes normatives de la Direcció General de Trànsit (DGT), passen per incrementar la seguretat passiva integral dels conductors i que aquests portin casc, guants i botes adequats, a més de promocionar l’airbag a les motos. Trànsit, alhora, estudia aplicar en carreteres catalanes una mesura posada en marxa a Àustria, on es van pintar cercles blancs el·líptics en revolts perillos per reduir la sinistralitat de motocicletes en zones d’alt risc.

Temes:

Focus Motos