13.700 afectats per la sortida de la via d’un tren a Madrid

El descarrilament d’un comboi al túnel d’alta velocitat entre les estacions d’Atocha i Chamartín ha sumit la xarxa en un caos.

13.700 afectats per la sortida de la via d’un tren a Madrid
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El director general de Negocis i Operacions de Renfe, Óscar Gómez Barbero, va assegurar ahir que el descarrilament d’un tren sense passatgers dissabte al túnel d’alta velocitat que uneix les estacions d’Atocha i Chamartín, a Madrid, va afectar 3.200 persones el mateix dia que va passar l’accident i 13.700 més ahir diumenge. De tots aquests perjudicats, 6.000 pertanyen als trens suprimits i més de 7.500 es van veure obligats a canviar d’estació de sortida. Adif va anunciar que avui al matí es recuperaria la normalitat en la circulació de rodalies de Madrid i en la línia d’alta velocitat amb el País Valencià i Múrcia.

Els passatgers que tenien previst ahir viatjar amb tren van rebre dues hores abans de l’hora prevista de sortida del comboi un correu electrònic o un missatge de mòbil en què se’ls advertia de les cancel·lacions i retards i que les cues que s’estaven format als llocs d’informació i d’atenció al client a les estacions d’Atocha i Chamartín eren llargues.

Les principals operadores de transport ferroviari van suprimir ahir un total de 32 trens, 22 de Renfe, 6 d’Ouigo i 4 més d’Iryo. Renfe va haver de ressituar un total de 1.074 viatgers de serveis anunciats com a suprimits. Els passatgers afectats per la cancel·lació o retards podran reclamar el preu del bitllet, l’allotjament o el menjar, d’acord amb el reglament europeu i els codis de conducta de les companyies.

Les indemnitzacions

Per exemple, Renfe assenyala en la seva pàgina web que tornarà el 100% del bitllet quan hi hagi un retard superior a 90 minuts i el 50% quan hi hagi una demora igual o superior a 60 minuts. Això correspon als serveis comercial de l’AVE, Avlo, Alvia, Euromed, Intercity i trens de llarga distància.

En el cas de trens de mitjana distància, la companyia indica que si el retard és superior als 15 minuts tornarà el 25%, el 50% si el retard és superior a 30 minuts i el 100% si el retard és superior a 60minuts. Aquestes indemnitzacions es poden sol·licitar una vegada passades 24 hores des de l’arribada del tren.

Notícies relacionades

Els usuaris que han resultat perjudicats compten amb un màxim de tres mesos des de la data del viatge per sol·licitar la indemnització. Per fer-ho des de Renfe, es podrà utilitzar la pàgina web i es necessita el número de bitllet. Els usuaris també poden dirigir-se al departament d’atenció al client de la companyia i, segons el director d’operacions, hi haurà una indemnització a part de la reclamació habitual i s’entregaran el doble de punts pel bitllet adquirit. "Això no hi ha qui ho compensi, però és una manera de reconèixer que aquesta situació no és la normal", va afirmar.

El descarrilament del tren sense passatgers al túnel d’alta velocitat es va produir dissabte a les 17.00 hores. Dues hores més tard, la situació es va complicar encara més quan un home va amenaçar de tirar-se a les vies a l’estació d’Atocha, fet que va obligar a tallar la circulació completament fins a les 22.00 hores. Els dos incidents van suposar una acumulació de retards. El ministre Óscar Puente va assegurar ahir que "no és normal que un vagó es desprengui i acabi xocant contra un túnel".