Cursos preventius per als alts càrrecs contra la discriminació
La mesura aprovada pel Consell Interuniversitari de Catalunya es portarà a terme en tots els centres a partir d’aquest curs.

Totes les persones que exerceixin un càrrec de responsabilitat dins de les universitats catalanes hauran de participar obligatòriament en cursos preventius contra la discriminació. Aquesta és una de les mesures que acaba d’aprovar el Consell Interuniversitari de Catalunya en el marc del nou Pla d’Inclusió i Diversitat a les Universitats Catalanes (Piduc). Aquest document, acordat per tots els centres tant públics com privats, estableix un "full de ruta comú" per garantir "la inclusió, el respecte a la diversitat, la igualtat de tracte i la no discriminació" en totes les aules catalanes. Un dels principals eixos d’aquest pla serà la promoció de mesures contra la discriminació, entre les quals destaquen aquests cursos de caràcter obligatori per als alts càrrecs de les universitats.
Segons explica Laia Arnal, directora general de Transferència i Societat del Coneixement de la Conselleria de Recerca i Universitats, l’objectiu d’aquesta mesura és "fomentar una cultura contra la discriminació i l’assetjament" en tots els centres. Fins ara, la majoria de mesures plantejades per fer front a aquests problemes eren de tipus reactiu (és a dir, que es posaven en marxa després de detectar un cas). Però ara, en canvi, les universitats han pactat apostar per un enfocament preventiu que permeti anar a l’arrel del problema. "Som davant un compromís polític sense precedents, que demostra un esforç de reflexió i maduresa molt important, ja que no es limita a establir mesures punitives sinó que se centra a canviar la cultura de base per evitar que aquestes situacions es produeixin", afirma Arnal.
Segons es constata al document aprovat ahir, aquests cursos es plantejaran com unes "sessions de reflexió i debat" en les quals, a partir d’experiències tant pròpies com alienes, es parlarà sobre com actuar davant situacions de discriminació i assetjament a la universitat. Aquestes formacions estaran obertes a tota la comunitat universitària, però només seran obligatòries per a totes aquelles persones amb càrrecs de responsabilitat dins de l’organigrama de cada centre.
Per ara, tot i que totes les universitats catalanes han acordat aplicar aquesta mesura, encara no se sap com seran exactament els cursos (per exemple, si serà una sessió puntual, un curs amb diversos mòduls o si inclourà una avaluació final) ni fins a quin rang de responsabilitat s’estendran (ja sigui només per a rectors, vicerectors i caps de departament o també per a càrrecs intermedis) ja que, en funció del principi d’autonomia universitària, l’última paraula sobre com executar aquesta mesura recau en cada un dels centres.
Un dels principals eixos d’aquest pla és "crear mesures preventives" que permetin evitar les situacions de discriminació i assetjament als centres. "Totes les persones que formen part del sistema universitari han de tenir un coneixement clar sobre com identificar una discriminació i, sobretot, com actuar davant seu. D’una banda, necessitem més sensibilització sobre aquest tipus de situacions. I d’altra banda, també necessitem explicar més i millor què són i com funcionen els protocols interns davant aquest tipus de casos", explica Arnal.
Alumnes en pràctiques
Notícies relacionadesSeguint amb aquesta mateixa filosofia, les universitats catalanes també es comprometen a partir d’ara a oferir sessions formatives "sobre inclusió i diversitat" per a tot el seu personal docent i investigador (PDI) així com el seu personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis (PTGAS). També es preveu promoure sessions de sensibilització en matèria d’igualtat de tracte, no discriminació, diversitat i inclusió en les diferents associacions universitàries que hi hagi als centres. En aquesta mateixa línia, les empreses i els centres externs que acullin alumnes de les universitats catalanes en pràctiques també hauran d’"establir clàusules específiques d’igualtat de tracte i no discriminació" i, al seu torn, hauran d’establir mecanismes de seguiment i avaluació per garantir que compleixen aquest compromís.
Totes aquestes mesures començaran a posar-se en marxa aquest mateix curs tot i que amb diferents ritmes en funció del centre.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Previsió del Meteocat Set comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per la intensitat de pluges previstes per a aquest dimarts
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Un avi admet haver abusat repetidament de la seva neta durant anys
- Cosmètica, farmàcia i maquinària, punts crítics en la guerra comercial
- Pacte amb ERC i Comuns El Govern aprovarà un suplement de crèdit de 2.100 milions per garantir-se l'estabilitat sense pressupostos
- Serveis públics L'empresa FCC reclama 1,5 milions a l'Ajuntament de Tarragona pel servei de neteja de l'any 2023
- Via lliure per a ‘El odio’ Un jutjat de Barcelona denega la suspensió provisional de la publicació del llibre sobre José Bretón
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)