Adif va fer descarrilar el tren per evitar un xoc amb un altre

Un treballador del gestor d’infraestructures va prendre la decisió de desviar el comboi a la deriva per provocar que sortís de la via i eludir l’accident.

Adif va fer descarrilar el tren per evitar un xoc amb un altre

Carlos Luján - Europa Press

2
Es llegeix en minuts

Un treballador del centre de control d’Adif va adoptar la decisió de desviar el comboi Avant, sense passatgers, que circulava a elevada velocitat rumb a l’estació d’Atocha i desviar-lo a una altra via per provocar que descarrilés o, en el seu cas, evitar que pogués xocar amb algun tren que es trobés de cara, segons apunten fonts del Ministeri de Transports.

Precisament, el ministre Óscar Puente, durant la visita a la Fira Internacional de l’Autobús i Autocar (FIAA 2024), va realitzar ahir un relat del que va passar dissabte i que, sumat a un incident posterior, va provocar el caos ferroviari, en el qual es van veure afectats milers de viatgers el cap de setmana. Segons va exposar Puente, un tren anava "remolcat a taller" i, "en un moment determinat", que encara està investigant-se per unes "raons que no podem exposar i que s’aclariran", es va deixar anar i va quedar sense control. Va ser llavors quan "inicia un recorregut en una espècie de caiguda lliure pel túnel de Chamartín" i, tal com es revela als àudios dels treballadors, va arribar a circular a gran velocitat, "a la deriva per les agulles del Jardí Botànic, que són de 50 km/h, a 100 o 200". Just a aquesta altura havia parat un tren amb passatgers.

En aquell moment, segons fonts del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, un treballador va procedir a fer una "maniobra" per "forçar" el canvi de via i, si fes falta, que "el tren descarrilés" i així "evitar cap xoc". El mateix Puente va concretar en les seves declaracions sobre els fets que un treballador del centre de control d’Adif va prendre la decisió de desviar-lo "a una de les vies per provocar que descarrilés o evitar que acabés sortint a la platja de vies d’Atocha i podent eventualment xocar amb algun tren que vingués". "No està determinat que hi hagués un tren amb què pogués xocar", va puntualitzar el ministre, tot i que és "evident que si el tren hagués continuat amb la seva trajectòria podria haver arribat a la platja de vies i haver impactat contra algun tren que pogués venir en aquell moment", va afegir Puente.

Tot el que està relacionat amb aquest cas, que asseguren que no té res a veure amb el gruix del caos ferroviari del cap de setmana, està sota investigació.

La millor estratègia

Notícies relacionades

Una vegada superat el moment, ara la qüestió se centra en com extreure del túnel el tren sinistrat. Al ministeri que encapçala Puente s’ha generat el "dilema" sobre si "salvar" el tren o donar-lo ja per perdut. És a dir, entre tombar-lo i remolcar-lo d’alguna manera o "trossejar-lo" i treure’l a poc a poc del túnel. Per la seva banda, Adif, gestor de la infraestructura ferroviària, treballa a dissenyar la millor estratègia per retirar el tren descarrilat.

Els treballs es portaran a terme deforma coordinada entre Adif i Renfe, l’empresa que té el personal i la maquinària necessaris per dur a terme la tasca. De moment, i fins que l’estratègia de retirada no estigui perfilada, les parts implicades rebutgen concretar si aquestes tasques es completaran durant el cap de setmana o si es demoraran uns dies.

Temes:

Adif Renfe