Barcelona, protagonista

La Salle Campus estrena un pioner laboratori artístic

El centre ha invertit sis milions d’euros en l’IASLab, un modern espai d’experimentació que ja han utilitzat el Sónar, el MIRA i l’Hospital Josep Trueta. 

La Salle Campus estrena un pioner laboratori artístic
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La intenció no era cap altra que crear un espai d’experimentació on les innovacions artístiques triomfessin o fracassessin sense grans conseqüències. Ha costat alguns anys més dels previstos, sis milions d’euros (1,8 dels quals procedeixen del Fons Europeu de Desenvolupament Regional) i diverses actualitzacions inesperades fruit de la rapidesa amb què han evolucionat les tecnologies centrals de la seva proposta, però l’IASLab (Interactive Arts & Science Laboratory) és ja una realitat.

La Salle Campus Barcelona va inaugurar ahir aquestes instal·lacions de 3.000 metres quadrats que, dividides en sis plantes, acullen una cambra anecoica (una sala sense eco i completament aïllada del soroll extern), una altra de reverberant (un espai on s’amplifica fins al més mínim soroll), un estudi de gravació amb so envoltant, platós convencionals i virtuals, eines d’animació i disseny digital, espais d’experimentació amb realitat virtual (RV) i realitat augmentada (RA), una sala immersiva i una àrea dedicada a la robòtica.

Es tracta, segons el parer de Rosa Maria Alsina, directora de Recerca i Innovació de La Salle-URL, d’un laboratori pioner per ser el primer d’Espanya a barrejar tantes disciplines en un mateix lloc i per ser dels pocs d’Europa que se situa en un campus universitari. De fet, la idea d’aquesta institució acadèmica és que l’edifici estigui obert a tothom que el necessiti per provar les seves innovacions o experimentar en clau artística. Artistes, empreses emergents, centres tecnològics...

La fórmula no està establerta: si una empresa el necessita per fer proves comercials, el podrà llogar; si una productora requereix les instal·lacions per gravar alguna escena concreta d’una pel·lícula, estan oberts a cedir l’espai a canvi d’una menció en els crèdits, i fins i tot valoren col·laborar activament en projectes si els troben interessants.

"El més rellevant és que, sense haver-lo inaugurat oficialment, ja hi hagués tanta vida allà dins", destaca Alsina. "Veure com els investigadors en acústica volen provar coses a la sala immersiva i com els de robòtica creuen que el seu robot pot reconèixer millor dins de la sala anecoica o com els de les arts digitals pensen que un plató virtual els pot servir com no s’ho imaginaven" són exemple d’això, afirma la directiva de La Salle.

Projectes en marxa

Notícies relacionades

Per allà han passat ja, entre d’altres, una soprano catalana que va provar cantar a la sala anecoica mentre s’escoltava a si mateixa a través d’uns auriculars que emetien una versió gravada a sala reverberant. A més, en l’últim Sónar van presentar un projecte de recerca sobre com traslladar el so a imatge. I tres artistes convidats al MIRA Festival estan treballant ara mateix a les instal·lacions. Però també hi ha iniciatives relacionades amb la salut mental: una tecnologia de vigilància de gestos facials per preveure trastorns psicòtics o sensors acústics per a l’acompanyament de persones grans desenvolupats per Suara Cooperativa juntament amb l’Hospital Josep Trueta. "Posar tots aquests laboratoris junts no és un accident, està tot molt pensat", assegura Alsina per explicar l’amalgama de disciplines que acull l’espai.

La seva aspiració és que les instal·lacions les utilitzin tant el centenar d’investigadors que ja porten a terme els seus projectes dins de La Salle com professionals i artistes aliens al campus que hi vulguin fer una residència puntual per desenvolupar el seu projecte.